Alimentació

Font Vella, d'un aiguader de Sant Hilari a una marca reconeguda arreu de l'Estat

La filial del grup francès Danone celebra el seu 150è aniversari amb un canvi del model d'ampolla

Paquet d'ampolles de Font Vella a la planta de la marca a Sant Hilari Sacalm.
29/06/2025
4 min

BarcelonaFont Vella, una de les marques d'aigua embotellada més venudes a Espanya, celebra enguany el seu 150è aniversari amb canvis en el seu model d'ampolla i amb un increment de la inversió en circularitat, segons la mateixa empresa. La marca, que té la seva planta principal a Sant Hilari Sacalm (Selva), és propietat de la multinacional francesa de l'alimentació Danone des de l'any 1994.

Inscriu-te a la newsletter Empreses Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

Els inicis de l'empresa estan marcats per la figura de Jaume Traveries i Riera, més conegut com a Jaumet del flabiol, un aiguader de Sant Hilari que venia aigua en càntirs durant l'estiu, sobretot als estiuejants de famílies benestants que passaven uns dies al municipi fugint de la calor de Barcelona i d'altres zones ciutats catalanes. Traveries, que deu el seu renom al fet que era mut i es comunicava amb un flabiol, omplia els càntirs a la Font Vella, una de les més grans del poble a partir de la qual es va crear la companyia.

De fet, per la seva ubicació al massís de les Guilleries, Sant Hilari Sacalm té una gran quantitat de brolladors i se l'anomena El poble de les cent fonts. Una altra de les deus destacades del poble és la Font Picant –on hi ha un antic balneari–, que comparteix nom amb l'aigua amb gas que Font Vella va comercialitzar a finals de la dècada dels 90 i que es va donar a conèixer a través una campanya publicitària per a televisió en què la veu del periodista Miquel Calçada, Mikimoto, deia amb una peculiar cantarella: "Font Picant, aigua fina d'agulla".

Tot i haver nascut com una companyia independent, Danone va acabar fusionant totes les societats dedicades al negoci d'aigües a l'Estat en una única filial. Això va comportar la unificació de Font Vella amb Lanjarón, tot i que el grup manté les dues marques. A banda de la planta original de Sant Hilari Sacalm, Font Vella en té una altra a Sigüenza (a la província de Guadalajara), a les quals cal afegir l'embotelladora de Lanjarón a Granada. Entre tots els centres, hi treballen uns 200 empleats.

Planta de Font Vella a Sant Hilari Sacalm.

Més circularitat i aposta per la restauració

Dintre del mercat de les begudes, l'aigua mineral és la que més es consumeix a Espanya, amb 139 litres per persona i any, segons Aneabe, la patronal d'empreses d'aigua mineral. Danone no dona dades concretes per marques ni per filials a Espanya, però sí que explica que el negoci d'aigües va representar l'any passat gairebé 5.000 milions d'euros de facturació a tot el món, d'un total de gairebé 27.400 milions de vendes, un 18%.

Font Vella ha aprofitat el 150è aniversari per introduir canvis en el disseny de la seva ampolla de plàstic, que no havia canviat des de feia un quart de segle i que la companyia presumeix de ser la primera a Espanya a aconseguir el 100% de plàstic reciclat. Així, el nou disseny s'assembla més al de l'ampolla de vidre que es ven a través del canal horeca (hostaleria, restauració i càtering): "És una tendència en auge", va dir François Lacombe, director general de Danone Iberia, en l'acte de celebració de l'aniversari de Font Vella que va tenir lloc aquest passat dimecres.

De fet, el vidre ja representa aproximadament un 20% de la producció de la fàbrica de Sant Hilari, on també es produeixen els motlles de plàstic per a les ampolles de les altres plantes del grup a Espanya. L'aposta pel vidre i la restauració s'ha complementat amb la introducció d'aigua en gas amb ampolla de vidre també destinada a bars, restaurants i hotels. A més, la companyia aposta per "la circularitat" dels seus envasos –en paraules de Lacombe– i, en aquest aspecte, assegura que el 30% del volum de vendes amb ampolles de vidre per a la restauració són retornables, de manera que cada ampolla es pot reutilitzar fins a sis vegades.

En aquest sentit, els últims cinc anys Danone ha invertit uns 28 milions a Sant Hilari i uns 12 milions més a la planta de Sigüenza per renovar els sistemes de producció, que en el cas del centre productiu de la Selva inclouen les diferents línies d'embotellament, la producció de motlles de plàstic i ampolles, i la línia de neteja d'ampolles de vidre, a més de la part logística.

Per últim, amb motiu del segle i mig de vida, la marca catalana també ha introduït vuit nous productes: tres d'aigua amb suc de fruita, tres més d'aigua amb gustos de fruita i dos amb extractes de te.

El punt que més crítiques li ha comportat a la marca, en particular els últims anys, és que es tracta de l'única aigua mineral feta a Catalunya que no s'etiqueta en català, malgrat l'èxit obtingut a escala estatal amb un nom que sí que és en aquest idioma i els orígens també catalans de Danone. El 2010, Plataforma per la Llengua va fer pressió públicament a la companyia, tot i que Font Vella només va introduir breument el català el 2013 en les etiquetes en una campanya publicitària anomenada Set de Viure, que va abandonar al cap d'uns mesos per retornar a l'etiquetatge únicament en castellà.

stats