Tecnologia
Innovació 08/04/2023

Substituir treballadors pel ChatGPT? Una empresa d'origen espanyol ja ho ha fet

La plataforma de cursos acomiada 89 persones per fer algunes de les seves funcions amb intel·ligència artificial

4 min
Il·lustració

BarcelonaNomés obrir la pàgina principal de Domestika, al mosaic de cursos que s'hi ofereixen hi ha repetida una mateixa paraula: creativitat, crea, creatiu, creació... Totes les accepcions del mot tenen cabuda entre els petits requadrets d'imatges congelades amb les quals un professor es presenta disposat a explicar com pintar aquarel·les de manera digital, l'art de l'sketching o la fotografia professional per a Instagram. Aquesta plataforma s'ha convertit en un recurs online per aprendre qualsevol mena de disciplina artística des de casa i es defineix com la "comunitat més gran per a creatius".

Aquesta definició, però, xoca amb les últimes decisions que ha pres la companyia, i que implicaran l'acomiadament de 89 dels seus treballadors a Espanya, en part per substituir algunes de les seves funcions amb programes d'intel·ligència artificial com ChatGPT, com va avançar divendres passat La Vanguardia. "De seguida t'adones que la creativitat no els importa tant", diuen fonts dels treballadors.

Els problemes de Domestika –i les seves conseqüències per a la plantilla– no són nous. Les retallades van començar cap al març de l'any passat, poc després que l'empresa anunciés una ronda de finançament de 110 milions de dòlars que disparava la seva valoració fins als 1.300 milions i la convertia en un unicorn. Aleshores, expliquen fonts dels treballadors, ja van fer fora prop de 150 persones de les diferents filials arreu del món i un grup de 33 treballadors d'Espanya va denunciar la firma per tirar endavant un "ERO encobert" i va demanar que els seus acomiadaments es declaressin nuls.

"Després d'arribar a un acord, el conseller delegat ens va dir que tot anava bé i va arribar a afirmar que havia estat un error", afegeixen aquestes veus. La sorpresa va ser encara més gran quan uns mesos més tard Domestika tancava tots els seus estudis de producció (van ser quatre, on es gravaven vídeos per als cursos) amb l'excepció del de Madrid.

Així i tot, el missatge de la direcció encara era que hi havia prou solvència financera i que la firma només depenia de si mateixa. "La manera en què actuen genera molta desconfiança. Hi havia persones a les quals de cop se les arraconava i no se les tenia en compte. Volien que et frustressis i marxessis per iniciativa pròpia", lamenten des de la plantilla. L'acomiadament col·lectiu va arribar el març del 2023 envoltat de motius econòmics (pel context de crisi de preus i incertesa global), però també organitzatius i productius. "Ens deien que el món no era el mateix que quan va esclatar la pandèmia", incideixen aquestes fonts. Però més enllà de la baixada de les vendes, hi ha un "cantó més fosc" al darrere d'aquesta reducció de personal, i té molt a veure amb la irrupció de l'eina d'intel·ligència artificial ChatGPT.

"Al principi va ser força subtil. Ens van fer una sessió de formació per explicar-nos com funcionava i ens van crear comptes professionals per fer-lo servir", indiquen les mateixes veus. L'alarma va saltar quan ChatGPT es va convertir en l'excusa perfecta per recalcular els temps de feina: si abans un copywriter podia dedicar un parell de dies a preparar el contingut de la pàgina de presentació d'un curs, amb la IA s'esperava que ho fes en 45 minuts. Després dels acomiadaments, d'aquest equip d'11 professionals que es dediquen a confeccionar tots els textos de la plataforma –tenint en compte aspectes com el SEO– a Espanya, només en quedaran dos. A aquests treballadors, asseguren, se'ls requerirà que editin el contingut generat a través de ChatGPT. "Aquests últims mesos hi ha hagut converses molt directes, en les quals se'ns ha dit que si fem bé la nostra feina ningú l'haurà de revisar", critiquen.

Aquesta substitució de les funcions de la plantilla per la intel·ligència artificial no només afecta l'equip de copywriting. Els cursos de Domestika estan disponibles en nou idiomes diferents, i per això hi havia un departament de traduccions que s'encarregava d'adaptar-los. Ara aquests 22 empleats aniran al carrer i la seva feina es resoldrà a base d'externalitzacions i programes de traducció automàtica (l'anomenada machine translation). "El model de negoci ara és vendre cursos com xurros amb descomptes molt agressius i campanyes de comunicació repetitives. Tothom està molt dolgut. Externament, venen formació a professionals creatius, però ells mateixos no ho valoren ni ho respecten. Estan degradant els treballadors a ser editors d'una intel·ligència artificial", diuen fonts dels empleats.

Tot i que si busques la seu de la matriu de l'empresa la trobaràs als Estats Units, Domestika va ser fundada per Julio Cotorruelo i Tomy Pelluz a Espanya, on es concentra pràcticament tota la plantilla a través de dues filials (en total són al voltant de 400 treballadors). Els afectats pels acomiadaments es troben en el tram final de les negociacions –la primera oferta de la direcció incloïa una indemnització a 23 dies per any treballat i 3 recol·locacions a una altra empresa del grup sense pagar el cost del trasllat– i insisteixen a transmetre un missatge molt clar: "Nosaltres no anem contra la tecnologia. És una eina que segurament es pot aprofitar, però també és molt nova i abans de substituir ningú has de saber com fer-la servir".

stats