El got amb xip i fet a Barcelona que vol ser reutilitzable de debò
La catalana Encore! ha dissenyat un sistema de retorn automàtic d'envasos per a festivals i concerts
BarcelonaJa fa temps que els gots reutilitzables van començar a aparèixer als festivals i les festes majors de casa nostra. El model s'ha anat estenent amb sistemes com fer pagar un dipòsit al consumidor perquè retorni el got al final de l'esdeveniment o amb tokens que t'has d'esforçar a no perdre al llarg d'una nit de festa imprevisible per recuperar el teu euro. Així i tot, sovint s'acusa aquestes fórmules de caure en el blanqueig ecologista (greenwashing, en anglès), ja que és molt habitual que el mateix organitzador no compti amb una logística adequada per fer-ho fàcil i el client desisteixi davant les llargues cues.
A Barcelona, fa deu anys que uns empresaris –el belga François Jozic i el francès Loic Le Joliff, els fundadors de les festes de música electrònica Brunch Electronik– van començar a pensar com podien solucionar aquest problema. Aleshores a Espanya encara no es feia servir gaire el got reutilitzable en esdeveniments massius i van aplicar la idea primer al seu propi festival. Més tard van crear Re-Cup, una filial dedicada només a aquest servei, que ofereixen a altres clients com el Barça, l'Estadi Olímpic de Montjuïc, el Palau Sant Jordi, el Sónar o el Cruïlla.
Ara l'empresa es diu Encore! –la paraula anglesa per referir-se a un bis en un concert i a la vegada la que es coreja en francès per demanar una cançó més al final d'un recital– i ha decidit incorporar més tecnologia perquè els seus gots s'acabin retornant de veritat. "Després de la covid vam reestructurar la companyia, vam canviar de nom i vam augmentar la capacitat del nostre centre de rentat. Hem passat de ser una companyia petita de vasos a una més gran", diu Teddy Sant, director general d'Encore!
La seva idea era copiar el que ja fan cadenes de moda com Zara o Uniqlo gràcies a la tecnologia RFID. "Agafes un producte i li dones una identitat. Aleshores cada got és únic", explica l'executiu. Això s'aconsegueix amb un xip en forma d'etiqueta que s'enganxa al cul del recipient per digitalitzar-lo. Després s'incorporen lectors en cada etapa del procés de compra i retorn: a les barres hi ha una catifa intel·ligent que pot vincular fins a 10 gots alhora a un sol mètode de pagament quan s'hi posen els envasos al damunt. "Et canvia el xip, perquè aleshores aquell got és només teu i el cuides més", diu Sant sobre aquesta solució, que han batejat amb el nom Smart Flow.
El procés per tornar el got quan s'acaba el concert o el festival també se simplifica. "No cal fer cua perquè hi ha màquines de retorn automatitzat. El deixes i te'n vas. És un segon per persona", apunta el director general d'Encore! A més, Sant recorda que, per motius de seguretat, en espais com els estadis de futbol és complicat comptar amb un circuit de retorn amb personal perquè cal buidar el recinte a correcuita i es produeixen massa aglomeracions. El seu sistema reconeix fins a 25 gots de manera simultània i fa el reemborsament dels diners a l'instant. Després els envasos fets servir durant la jornada es porten al centre de rentat d'Encore!, on es netegen dos milions de gots l'any.
Estalvi i sostenibilitat
Aquests envasos intel·ligents poden aguantar fins a 100 rentats i són entre un 15% i un 20% més cars que els tradicionals, un cost extra que assumeix l'organitzador de l'esdeveniment. "La nostra manera de presentar-ho als promotors és convèncer-los que l'operativa els costarà més, com quan es va incorporar el reciclatge, però que guanyaran en el moment de la neteja, en els costos de personal i sobretot en la imatge, que és cada vegada més important", argumenta Sant. A més, recorda que una de les claus perquè els consumidors retornin els gots és que el disseny no sigui especialment bonic, per evitar que es converteixin en objectes de col·leccionista nostàlgic.
Per ara la nova tecnologia d'Encore! –que té una plantilla de 20 treballadors i factura uns 3 milions d'euros anuals com a part del grup Centris– ja s'ha provat a Barcelona al festival Brunch Electronik, en una cita que reuneix més de 5.000 assistents al Poble Espanyol. La companyia, però, està en converses amb altres promotores, organitzadors d'esdeveniments i clubs de futbol com el Barça o l'Atlètic de Madrid per incorporar aquest servei de gots reutilitzables intel·ligents a les seves instal·lacions.
Sant creu que a la península Ibèrica encara hi ha un forat important per fer negoci, però reconeix que al nord d'Europa hi ha més competència perquè aquests sistemes estan força estesos en països com Suècia o Finlàndia. El següent pas serà ampliar el mateix concepte a altres tipus d'envasos com els plats, els bols o les tasses de cafè, perquè també siguin reutilitzables de debò.