Un espai valent per emprendre en femení
Un centenar de persones, la majoria dones, debaten sobre els reptes empesarials al Founders' Mindset de Juno House
"No és un club elitista, és un espai per créixer personalment i professionalment". Així presenta Beatriz de Vicente, consellera delegada de Juno House, aquest club de dones de Barcelona. Un club que ja ronda les 600 associades (que paguen una quota a partir de 75 euros) i unes 60 empreses que hi donen suport. Un espai on aquesta setmana, amb motiu del Dia Internacional de la Dona Emprenedora, s'ha celebrat el Founders' Mindset, una jornada que va reunir un centenar de persones, la majoria dones amb perfils directius. L'objectiu: debatre sobre els reptes empresarials que estan transformant sectors com la tecnologia, la sostenibilitat, el lideratge o la gestió d'equips. El focus es va situar en la mentalitat emprenedora com a motor d’innovació i creixement, mitjançant converses i aprenentatges aplicats.
"Adoptar una mentalitat emprenedora permet guanyar velocitat i adaptabilitat, i posar el focus en l’objectiu per damunt del procés", explica De Vicente. "Es passa de mantenir estructures a generar valor, introduint agilitat, visió i una nova relació amb el risc", explica la també vicepresidenta de Netmentora Catalunya, la xarxa europea més gran de líders d'empresa per a la creació d'ocupació i intercanvi de coneixement. La seva experiència empresarial és llarga: més de 15 anys en màrqueting, comunicació i desenvolupament de negoci, passant per empreses de referència com Pirelli, Nintendo, Octagon i Mapfre. En la seva darrera etapa abans de Juno House, va impulsar models de negoci disruptius a PepsiCo.
La jornada Founders' Mindset va reunir ponents de companyies de tecnologia, comunicació, mobilitat i innovació social com Sandra Wolf (Riese & Müller), Stephany Oliveros (SheAI), Marta Castell (Back Market), Julie Campbell (Aesop), Mabel Mas (El Periódico), Eli Bernal (Tranxfer) i Melissa McDermot (Reclaim), entre altres veus de l'ecosistema emprenedor. En el fons, malgrat que el club reuneixi a parts iguals emprenedores i directives, el fet és que les start-ups han crescut un 30% més ràpid en facturació, inversió i generació d’ocupació que les corporacions tradicionals, segons dades de Startup Genome i Dealroom. Aquesta capacitat de moure’s amb rapidesa i adaptar-se és el que es volia traslladar amb el Founders' Mindset.
Emprenedoria femenina a Catalunya
L'emprenedoria femenina a Catalunya sembla que té bona salut. A Barcelona, les dones representen ja el 42% de les noves iniciatives, amb un increment de l’1,2% respecte a l’any anterior, mentre que els homes han disminuït un 7,6%. En els darrers cinc anys, la tendència de l’emprenedoria femenina tant a escala estatal com local ha estat clarament ascendent, en volum, en visibilitat i en suport institucional.
Algunes dades ho demostren: mentre que l’any 2020 la taxa d’activitat emprenedora (TEA) femenina a Barcelona se situava aproximadament en el 6,8%, el 2025 comptem amb una xifra rècord de dones emprenedores, amb una TEA del 7,8%. Però no és un camí de roses i algunes dificultats persisteixen. L’accés al finançament inicial –capital llavor– continua sent desigual: només el 7% de les rondes de finançament es destinen a projectes liderats exclusivament per dones i el 18% a equips mixtos. El 75% restant és per a projectes liderats per homes. "Costa molt emprendre si ets dona, el doble o el triple que si ets home", explica Eva Vila Massanas, cofundadora de Juno House i fundadora de WeEqual i Sheleadre, amb 25 anys d’experiència en direcció i consells d’administració en entorns tecnològics i de retail, amb una trajectòria professional que ha viatjat pels Estats Units, Alemanya, el Regne Unit, Itàlia, Grècia i Espanya.
De fet, De Vicente explica que les dones, a l'hora de posar en marxa un projecte, són més prudents i es llancen al mercat amb xifres de finançament molt més mesurades que els homes. Així, diu, si les dones capten entre 10.000 i 30.000 euros de mitjana per posar en marxa un projecte, els homes ho fan a partir dels 100.000 euros. Això sí, les dones que acaben triomfant amb el seu projecte són molt bones; aspecte, segons diu, que es pot atribuir al fet que com que la selecció és tan dura, les que arriben a dalt de tot són molt bones. Però al marge d'aquesta realitat, explica que les dones tenen "el mateix potencial i la mateixa capacitat d'èxit que els homes".
La directiva de Juno House té clar cap on han d'anar les dones emprenedores. "Adoptar una mentalitat emprenedora permet guanyar velocitat i adaptabilitat, i posar el focus en l’objectiu per damunt del procés", explica. La seva visió és que amb aquesta mentalitat "es passa de mantenir estructures a generar valor introduint agilitat, visió i una nova relació amb el risc".