La bodega online sense ni una gota d'alcohol
The Blue Dolphin Store és un negoci fundat per una família catalana on es pot comprar tota mena de begudes 0,0
BarcelonaSi ets en un bar als Estats Units i demanes un blue dolphin (dofí blau, en català), el cambrer que hi hagi al darrere de la barra et servirà un got d'aigua amb gel. Potser també amb una rodanxa de llimona per donar-hi gust. Andrea Mellado va conèixer aquesta expressió per la seva sogra californiana, quan ella i els seus pares buscaven un nom per batejar una bodega en línia on només vendrien begudes sense alcohol. "Va començar el 2015, quan vam viure una experiència traumàtica, i els meus pares van decidir deixar de beure alcohol. Estaven en un moment emocional molt complicat i no volien caure en el bucle de consumir-ne com a via per no ser-hi", recorda una de les fundadores de The Blue Dolphin Store.
Aquest negoci va néixer davant la dificultat per trobar alternatives no etíliques més enllà de la cervesa sense alcohol de les marques comercials. Van començar a investigar i de seguida van adonar-se que fora d'Espanya hi havia més opcions que no arribaven a les botigues perquè ningú les distribuïa. "Els meus pares van anar tastant i experimentant, però no hi havia un sol lloc on trobar-ho tot", diu Mellado. Aquesta frustració els va portar a obrir ells mateixos un comerç en línia el febrer del 2020 –just abans que esclatés la pandèmia– que ara té un catàleg amb tota mena de begudes 0,0: cerveses sense alcohol artesanes (hi ha IPA i cervesa negra), vi (blanc, negre, rosat i escumosos), destil·lats (ginebra, whisky, vodka o rom), licor de cafè o vermut.
"Vam llançar la web amb el dubte de si els interessarien els nostres productes, perquè nosaltres estàvem molt dins d'aquesta bombolla, però, des del principi, vam aconseguir clients i les vendes han anat creixent", assegura Mellado, que s'encarrega de gestionar l'e-commerce. El pare és advocat i la seva mare treballava com a assessora fiscal. Ningú a la família havia tingut relació amb el sector de les begudes sense alcohol, però tots tres van apostar per crear una empresa que ara dona feina a un equip de cinc persones. "És una indústria en creixement i cada vegada hi ha més oferta", insisteix la cofundadora de The Blue Dolphin Store.
D'ençà que van posar en marxa el negoci, marques de destil·lats com Bacardí han tret al mercat dues versions del Martini sense alcohol. La ginebra Tanqueray també té la seva fórmula 0,0 i comença a ser habitual que les cerveses industrials afegeixin a la seva oferta la sense alcohol torrada. "El fet que aquestes empreses hi entrin ens va genial per fer màrqueting de masses. Cada vegada que fan una campanya ho notem en el tràfic", explica Mellado. Bona part de la seva feina també és fer pedagogia. Per què prendre's un combinat sense alcohol en lloc d'una tònica o un refresc, que són més barats? "L'aroma, la textura i el gust varien molt. Els destil·lats sense alcohol intenten assemblar-se el més possible a una ginebra o un rom normal", afegeix. Admet, però, que la cremor usual de fer un glop d'alcohol desapareix de l'experiència. En el cas del vi, apunta que s'ha innovat molt en les tècniques per separar l'alcohol de la resta dels ingredients, un procés que encareix el preu final del producte, però lamenta que encara costa molt trobar vins sense alcohol a les cartes dels restaurants.
Mellado reitera que aquesta mena de begudes no són només per a persones embarassades o abstèmies. També són una alternativa per a qui vulgui una opció més saludable –en general són menys calòriques, tot i que algunes poden contenir sucres afegits– i es poden combinar amb el consum ocasional d'alcohol. "Hi ha una tendència global en aquesta direcció de controlar molt més el que es beu, sobretot entre setmana", indica. Tot i que el client més habitual de The Blue Dolphin Store té entre 35 i 60 anys, l'emprenedora recorda alguns estudis que suggereix que la Generació Z consumeix menys alcohol que les anteriors.
De moment la companyia només ven a través de la botiga en línia, però a la llarga els agradaria obrir un establiment físic a Barcelona i fins i tot un bar sense alcohol, un format que ja ha aterrat a ciutats com Amsterdam, Nova York o Londres. El focus de l'empresa està en el mercat espanyol, encara que els agradaria establir col·laboracions per expandir la marca a l'Amèrica Llatina. Mellado prefereix no donar gaires xifres: assegura que han començat el 2023 "forts", amb un creixement de les vendes del 40% respecte a l'any anterior, i que l'empresa està valorada en un milió d'euros. Els seus fundadors també s'han posat com a objectiu per a enguany aconseguir noves vies de finançament amb l'entrada d'un nou inversor.