Consultori empresarial

Oportunitats: llança-t'hi, però amb rodetes

Alexandra Masó explica què cal fer, en plena crisi, davant la possibilitat de fer créixer el negoci

Vianants al districte financer de Xangai.
2 min

Porto una empresa d'activitats extraescolars i ens ha sorgit una oportunitat de créixer assumint més serveis que implica una important inversió. És un risc que no sé si és apropiat assumir en aquest moment. Què en penses? (David, Barcelona)

— Tots hem sentit aquella frase que diu "les oportunitats no es poden deixar escapar", i hi estic totalment d’acord, però sempre amb una meditació prèvia i els riscos calculats. Per tant, és important que facis dues coses: crear hipòtesis i desenvolupar tests de mercat. 

Una hipòtesi pot començar amb les paraules “Jo crec que...” . Cal descriure, tan detalladament com sigui possible, les oportunitats de creixement concretes que creus que et pot reportar un pla. Per exemple: "Crec que podrem arribar a apujar un 5% les vendes a final d’any, captant 15 nous usuaris per a la nova activitat extraescolar". És crucial que intentis ser el màxim de concret, i que ho escriguis, perquè ja sabem que les paraules se les endú el vent. Amb les hipòtesis no estem fent volar coloms ni predient el futur, sinó descrivint el que racionalment creiem que poden ser resultats d’aquesta oportunitat. Aquesta mateixa llista es pot convertir en la teva guia d’objectius a assolir.

En segon lloc has de testejar el servei. De fet, no cal que desenvolupis tot el servei de cop; pots crear una versió reduïda del nou servei (el que anomenem producte mínim viable, o PMV) en què quedi clara la proposta que fem al mercat i que ens permeti validar si el mercat està disposat a pagar per ella o no. Per exemple, volem fer cursos de vela i per fer-ho hem de comprar velers. Inicialment no fem tota la inversió, sinó que creem un esdeveniment únic, llogant un veler i fent l’activitat un únic dissabte al matí. És habitual que el primer PMV no funcioni; et tocarà construir un altre PMV variant-ne elements. Per exemple, oferir l'activitat a grups d’escoles en comptes de fer-ho individualment. Així, part de la inversió la faràs un cop sàpigues com ha de ser la proposta perquè realment el mercat la compri. És com portar rodetes a la bici: primer guanyem coneixement i confiança, per després moure’ns més segurs i ràpids.

*Fes-nos arribar aquí els dubtes que tinguis sobre el teu negoci i mirarem de donar-hi resposta al Consultori Empresarial.

stats