Amazon perd l’exclusiva que valia quatre bilions a l’any
El seu sistema de compra ‘1-click’, del 1997, ja es pot copiar, cosa que anticipa una edat d’or de la compra per internet
L’11 de setembre va vèncer la patent que permetia al gegant del comerç electrònic Amazon ser l’única plataforma on es podia pagar amb un sol clic de ratolí.
Apuntin la data: 11 de setembre del 1997. Aquell dia Amazon, l’empresa de Jeff Bezos, que llavors es dedicava bàsicament a vendre llibres i discos compactes, va rebre una notificació de l’Agència Federal de Patents i Marques dels EUA. La notificació feia referència a la tecnologia 1-click, que Amazon acabava de reservar-se en exclusiva per vint anys, fins a l’11 de setembre del 2017, és a dir, dilluns passat.
Durant tot aquest temps, en què Amazon s’ha convertit en el distribuïdor més gran del món, no només dins la xarxa sinó també fora, gairebé tan sols la plataforma de Bezos ha pogut fer servir aquesta tecnologia. Encara que per a molts analistes, especialment advocats experts en propietat intel·lectual, anomenar-la 1-click és una exageració i potser mai s’hauria d’haver registrat com a tal.
En essència, 1-click és el procés que permet que un cop tens registrades les teves dades i un compte corrent en una pàgina web, puguis pagar automàticament amb un sol clic de ratolí. Darrere s’hi amaguen una sèrie de passos tant de comprovació de dades i identitat de l’usuari, com de verificació del pagament a càrrec d’un compte de crèdit.
Es tracta d’una cadena d’operacions protocol·lària i senzilla que, vista des de la tecnologia actual, sembla molt òbvia; fins i tot ens pot estranyar que hagi sigut una patent durant vint anys. De fet, el 2009 Amazon va denunciar la llibreria i editorial Barnes & Noble per infracció de patent en la venda digital dels seus títols, i Apple, després d’un llarg litigi, va haver de doblegar-se el 2000 a Bezos i pagar-li una llicència per poder utilitzar el sistema a la seva botiga web.
Però la veritat és que el 1997 el procés requeria desenvolupaments que llavors eren molt nous i en els quals Amazon va invertir temps i recursos, o almenys això va al·legar en el judici contra Barnes & Noble, que va guanyar i pel qual la llibreria es va veure forçada a arribar a un acord extrajudicial per una quantitat desconeguda en forma de compensació. Sigui com sigui, el cas és que Amazon ha fet servir gairebé en exclusiva -exceptuant-ne Apple- aquesta tecnologia durant les dues primeres dècades del desenvolupament de l’economia digital.
Aquest factor és per a alguns analistes controvertit i per a uns altres proverbial. Els primers es queixen que la patent ha impedit que molts comerços digitals hagin tingut un sistema de pagament còmode i pràctic que pogués consolidar el seu negoci, i ha augmentat així el seu desavantatge respecte a Amazon. De fet, la popular passarel·la PayPal ha sigut una de les seves víctimes en haver de certificar el procés de pagament passant sempre per la seva pàgina web i sense poder automatitzar-lo.
Aquests analistes -entre els quals hi ha els activistes de la Free Software Foundation, que van promoure un boicot contra Amazon el 2002 arran de la patent 1-click - destaquen que es perden aproximadament quatre bilions de dòlars a l’any en compres no completades a causa de la llargada del procés. Així ho assegura Ben Fox Rubin en un article a la revista digital Cnet. Rubin opina que a partir d’ara el comerç electrònic podria viure una època d’or gràcies a la fi de la patent.
Uns altres analistes, tanmateix, creuen que l’existència de la patent ha sigut crucial per construir no només l’imperi d’Amazon, sinó també la confiança del comprador en l’economia digital. Greg Sterling ho explica d’aquesta manera a la seva columna a la revista digital Marketing Land, i destaca que els anys en què el pagament a internet era més incert i generava més temors, l’eficiència d’Amazon va ser un pont de seguretat per a molts usuaris. I aquesta eficiència s’afermava en la patent 1-click.
En declaracions a l’ARA, l’experta i consultora en usabilitat web i experiència d’usuari Dolors Pou comenta que el mètode de pagament “és un dels aspectes que més pesen en l’èxit d’un comerç digital, atès que les pèrdues per abandonament del procés de compra poden arribar a ser molt significatives i afectar el benefici de l’empresa”.
En aquest sentit, Pou creu que la fi de la patent sobre 1-click “és una molt bona notícia i servirà perquè molts negocis -no només els petits, sinó també grans companyies com Zara, Asos i Zalando, per exemple- simplifiquin el procés de compra, redueixin molt els abandonaments i afavoreixin la compra impulsiva”.
L’experta també destaca la importància d’aquesta tecnologia per als dispositius mòbils, “perquè farà que sigui més fàcil comprar en qualsevol context d’ús”. Això pot propiciar una compra impulsiva o fins i tot accidental que la revista GeekWire s’ha pres amb humor, assegurant que a partir d’ara la xarxa corre el perill de col·lapsar-se amb una allau de missatges de reclamació i peticions de devolució dels articles més variats.