Eureka!

L'invent que va convertir Bosch en un imperi capaç de moure 90.000 milions l'any

El seu fundador, Robert Bosch, es va especialitzar en mecànica de precisió i va emprendre el 1886

Bosch
03/09/2025
3 min

És 1901, i en una de les escales metàl·liques que condueixen a la flamant fàbrica de Bosch vuit treballadors s'empolainen per sortir bé al retrat. Són alguns dels tècnics i enginyers que han desenvolupat la magneto d'encesa: l'invent que ha fet triomfar aquest taller mecànic de Stuttgart, a Alemanya. És un giny petit però que amb pocs anys de vida ha revolucionat la indústria de l'automòbil. Quan s'activa, genera una espurna elèctrica capaç d'encendre el motor d'un vehicle. Un dels empleats el duu a la mà i el mostra orgullós al retratista, que aquell dia també fa fotografies de les instal·lacions, acabades d'inaugurar. 

Aquests són els primers passos en ferm d'una companyia que, 125 anys després, ha facturat 90.300 milions d'euros arreu del món, 2.488 dels quals gràcies al mercat espanyol. Ara bé, a diferència de principis del segle XX, tots els bitllets que mou no surten de vendre peces per a automòbils. La companyia s'ha diversificat: el nucli dur del negoci continua sent el de la mobilitat, amb un 60% dels ingressos, però també té braços empresarials dedicats a vendre solucions d'automatització i robòtica per a la indústria, sistemes de climatització i gestió energètica per a edificis i electrodomèstics per a la llar. 

Avui, la fàbrica que el fotògraf va retratar el 1901 a Stuttgart ja no existeix: va destruir-se durant la Segona Guerra Mundial. L'èxit de la companyia, però, continua intacte als afores de la ciutat, amb un nou edifici inaugurat el 1970 al municipi de Gerlingen. És el lloc d'on surten les directrius per a les filials de la marca i els més de 429.000 treballadors que té Bosch repartits per 60 països. Com ha arribat l'empresa a aquestes xifres? 

L'onzè de dotze fills

El nom de la marca ve del seu fundador, Robert Bosch. Nascut el 23 de setembre del 1861, era l'onzè fill d'un matrimoni de terratinents d'Albeck, un poble a la regió de Suàbia, a Alemanya. Es va formar en una escola tècnica de la zona i, entre els 15 i els 18 anys, es va especialitzar en mecànica de precisió. Això li va obrir les portes a col·laborar amb empreses com Siemens, on va acabar d'agafar rodatge. En una de les feines se li va encarregar que construís una magneto d'alta tensió per a un motor d'una fàbrica. Li van donar el disseny fet, però ell va millorar-lo.

El 15 de novembre del 1886, i amb tot el coneixement a la motxilla, Bosch va convertir-se en emprenedor. Aquell dia va aixecar per primer cop la persiana del seu propi taller, a Stuttgart, amb un parell d'aprenents. Es va obsessionar amb les magnetos. El 1897 en va començar a instal·lar en automòbils i es va convertir en l'únic proveïdor d'un sistema d'ignició realment fiable. L'any 1900 el negoci ja havia crescut, i van canviar el taller per una nova fàbrica. El 1902, el seu enginyer en cap, Gottlob Honold, encara va acabar d'arrodonir l'invent afegint-hi una bugia. Amb aquest retoc, Bosch es va coronar com a proveïdor líder mundial del sector de l'automòbil.

En paral·lel, Bosch havia obert empreses en altres ciutats europees, com Londres i París, on va començar a produir magnetos en una nova planta. Amb l'expansió territorial, va arribar també la inversió publicitària. El 1903, per exemple, Bosch va fer-se popular per haver proveït el Mercedes del belga Camille Jenatzy, que va guanyar la copa Gordon Bennett d'Irlanda. 

L'esclat de l'automòbil

Quan el cotxe es va tornar un mitjà de transport popular, Bosch va apostar-hi fort amb nous productes. El 1913 va presentar un sistema d'il·luminació elèctrica per a vehicles; el 1926, un eixugaparabrises, una botzina i llums per a motos i bicis. A partir d'aquest any, Bosch va aplicar la seva tecnologia a un camp molt divers de productes: des de maquinetes d'afaitar fins a ràdios per a les llars de l'època. Durant la Segona Guerra Mundial, la producció es va reorientar al sector militar, i els empleats cridats a files van ser substituïts per treballadors vinguts de territoris ocupats de forma forçada i amb condicions infrahumanes. El 1942 Robert Bosch va morir, però va deixar-ho tot ben lligat per als seus successors. 

Als anys 50, Bosch va obrir-se camí en els electrodomèstics de la llar, com les rentadores o les ràdios per a cotxes. Del 60 al 80, el grup es va diversificar del tot, va segellar una aliança amb Siemens per entrar a les llars i es va convertir en una empresa d'abast mundial.

Les dates clau

1861

Robert Bosch, el fundador de Bosch, neix a Albeck, Suàbia (Alemanya).

1886

Obre el primer taller de mecànica de precisió i enginyeria elèctrica a Stuttgart.

1897

Primeres instal·lacions de magnetos en automòbils, amb èxit comercial.

1900

El taller es trasllada en una nova fàbrica a Stuttgart.

1902

Gottlob Honold perfecciona el sistema amb l’afegit de la bugia.

1913

Llançament del sistema d’il·luminació elèctrica per a vehicles.

1926

Bosch presenta eixugaparabrises, botzines i llums per a motos i bicicletes.

1942

Robert Bosch mor a Stuttgart.

1950

Bosch entra al mercat d’electrodomèstics i ràdios per a cotxes.

1970

Inauguració de la nova seu central a Gerlingen, als afores de Stuttgart.

1980

La companyia ha viscut una etapa de diversificació, aliança amb Siemens i expansió mundial.

2024

Bosch factura 90.300 M€ al món i compta amb 429.000 empleats.

stats