"Volem vendre un esport nou, no una altra taula d'esquí"
El garatge dels pares de Jose Barroso s'ha convertit de manera provisional en les oficines de Twinboards, l'empresa creada per aquest jove emprenedor de Mataró per comercialitzar un nou producte per als amants dels esports de neu. Es tracta de dues taules de petites dimensions que permeten lliscar per la neu amb llibertat per moure les cames, i que ofereix una alternativa diferent i més fàcil de manejar que la taula de snowboard . "El mercat de la neu necessita novetats, per això està tenint tan bona rebuda", explica Barroso, fundador de l'empresa i dissenyador de les Twinboards, de 31 anys.
La idea va sorgir fa dos anys, una mica per casualitat. Barroso tenia ganes de muntar un negoci pel seu compte i navegant per internet va topar amb un producte similar, que comercialitzaven uns nord-americans. "Vaig pensar que tenien un gran potencial, així que vaig dissenyar-ne unes de més qualitat, més professionals", explica Barroso, que va estudiar enginyeria mecànica -tot i que encara té pendent entregar el projecte de final de carrera-. Barroso es considera un emprenedor nat -aquest és el tercer negoci que munta- i necessita tenir sempre algun projecte entre mans. Després d'un parell de mesos treballant en el disseny de les taules, el mataroní es va plantar tot sol a la Xina a buscar una fàbrica per poder-les produir a gran escala i de manera més econòmica. "Fabricar aquí suposa un cost tres o quatre vegades més elevat", diu Barroso. Amb un capital incial de 21.000 euros, la majoria finançats pel seu pare, Barroso va encarregar al seu soci de Qingdao un miler de taules, que acaben de presentar al mercat. En poc més de tres mesos Twinboards ha aconseguit acords de distribució amb Finlàndia, Suïssa, Àustria, el Regne Unit i França, i aviat obrirà una delegació a Noruega.
"Tenim clar que el nostre primer mercat és Europa", diu Álvaro López, responsable comercial de l'empresa. La majoria de comandes en el sector de la neu es tanquen entre els mesos de desembre i març, i per a l'any que ve esperen vendre prop de 6.000 taules, un 80% a l'estranger. Al febrer presentaran el seu producte a la fira ISPO de Munic, la més gran del sector, després d'haver estat seleccionats entre més de 400 marques. "Malgrat la crisi i tot i que hem arribat fora del període de comandes, les botigues hi han mostrat molt interès", diu López. Aviat presentaran el seu producte a El Corte Inglés de Madrid Xanadú, el centre comercial amb l'única pista d'esquí coberta de l'Estat. Els expositors els munta el pare del Jose al mateix garatge que serveix d'oficina. "Tot és d'estar per casa", bromeja el Jose. A partir del gener, Twinboards es traslladarà a la incubadora d'empreses del Tecnocampus de Mataró.
Per mantenir el ritme de creixement i professionalitzar-se, Twinboards ha obert una nova ronda d'inversions, amb la qual esperen aconseguir 250.000 euros en els pròxims mesos. De moment ja han aconseguit 50.000 euros d'un inversor privat i un crèdit de 70.000 de l'Enisa (ministeri d'Indústria). "Els bancs han tancat l'aixeta i no hi ha manera d'aconseguir crèdit", diu Barroso, que es va veure obligat a tancar el seu últim negoci -un establiment d'estètica- l'any 2009 perquè els bancs es van negar a concedir-li crèdit. "Si he après una cosa dels meus projectes anteriors és que no t'ho pots jugar tot en un producte. Has d'estar contínuament innovant per satisfer tot tipus de públic", diu Barroso.
Un dels projectes actuals de l'empresa és deixar provar el seu producte a les escoles d'esquí, "per despertar interès i aconseguir que es posi de moda", diu Barroso. "Volem vendre una nova modalitat d'esport, no només una altra taula", conclou l'emprenedor. Fetes amb una base de fusta i fibra de vidre, les taules es comercialitzen a 149 euros, un preu similar a una taula de snowboard de preu mitjà-baix. L'any que ve llançaran Twinkids, la versió per nens.