Veles de succió: el somni de Cousteau que revoluciona el transport marítim
L’empresa nàutica bound4blue fabrica un giny que redueix les emissions contaminants

L’empresa nàutica bound4blue és una companyia enfocada en l'energia eòlica aplicada al sector marítim. Concretament, es dedica a la producció de sistemes automatitzats de propulsió assistida pel vent, coneguts com a eSAIL. Aquest sistema consisteix en veles de succió d’estructura el·líptica amb un ventilador a l’interior, que s’assemblen a una ala d’avió col·locada de forma vertical a bord d’un vaixell. Aquestes veles generen entre sis i set vegades més força que una de convencional i permeten reduir l’ús del motor i alliberar la propulsió de la força d’aquest, compensant l’empenta cap endavant de l’embarcació amb el sistema. Tot plegat permet estalviar combustible i reduir les emissions de gasos contaminants.
“El moment de la propulsió pel vent és ara”, explica Dana Camps, cap de màrqueting de bound4blue. El transport marítim és el sector que més contamina al món amb un 3% de les emissions globals: “I si continua creixent, el 2050 seria un 10%”, apunta la directiva. Diferents organitzacions, com la International Maritime Organization, estan aplicant regulacions per reduir aquest impacte a causa del canvi climàtic amb l'objectiu d'arribar a les zero emissions el 2050. Per aquest motiu, l’empresa ofereix un sistema per a vaixells de grans dimensions que permet complir la regulació present i futura i s’espera que el 2027 els seus sistemes hagin pogut reduir fins a 400.000 tones de CO₂ anuals.
La companyia destaca la col·locació autònoma de les seves veles, el baix manteniment i l’amortització de la inversió per les empreses en cinc anys. Tenen tres models de veles: el més petit arriba als 12 metres d’alçada, el següent als 18 i el més gran als 36. El primer vaixell que van equipar va ser un vaixell pesquer gallec amb veles de 12 metres el 2021, el segon va arribar el 2022 amb un vaixell teatral de la Fura dels Baus, un al 2023 per Amasus Shipping, i un al 2024 per a Louis Dreyfus Armateurs (amb Airbus com a fletador). Aquest any també s’han instal·lat veles de succió a empreses com Odfjell i Eastern Pacific Shipping i bound4blue ja té acords comercials signats amb Maersk Tankers, Marflet, Louis Dreyfus Company i altres corporacions internacionals, en contractes valorats en prop de 18 milions d’euros. El sistema és adient per granelers, quimiquers, vaixells de càrrega rodada, gasers, vaixells de càrrega general, ferris i creuers.
bound4blue es va fundar el 2014: té la seu a Cantàbria i oficines a Barcelona i Singapur. Va ser creada per tres enginyers aeronàutics, José Miguel Bermúdez, Cristina Aleixendri i David Ferrer, i l’organització va ser seleccionada pel projecte d’incubació de l’Agència Espacial Europea i Barcelona Activa a la fase inicial. Tot i que actualment l’empresa disposa de 60 empleats amb perfils d’enginyers, tècnics, analistes de dades i professionals del negoci, s’espera que a finals d’any acabi amb prop de 100 treballadors. A més, l’empresa ha rebut premis com el Seatrade Maritime Awards i el Motorship Awards, que no haurien estat possibles sense les diferents injeccions de capital rebudes, com els 22,4 milions d’euros per impulsar el seu projecte durant una ronda de finançament el 2023.
L'empresa té plans de futur per entrar al mercat de vaixells de nova creació, és a dir, embarcacions ja ideades des d’un principi amb la incorporació d’aquestes veles perquè es puguin escollir les zones òptimes per posar els sistemes i sigui com més rendible millor. La directora de màrqueting assegura que el mercat nàutic també va en aquesta direcció i afirma que "els deu anys vinents, dos terços de la flota mundial s’haurà de renovar”. Ja a la fase de comercialització del producte, l’empresa compta amb una fàbrica d’un proveïdor a Aranda de Duero (Burgos, prop de Madrid) i es planteja afegir una planta de producció a la Xina per poder fer un escalatge al mercat asiàtic.
El sistema està inspirat en les investigacions del 1980 sobre aquesta tecnologia liderades per Jacques Cousteau i el seu equip, que comptava amb Lucien Malavard i Bertrand Charrier, actual assessor de bound4blue. En aquell moment ja es volia buscar una forma perquè la indústria marítima no fos tan contaminant, però no hi havia els incentius que hi ha ara per impulsar un canvi.