Innovació

La superbateria catalana que es carrega en cinc minuts

Napptilus recorre als nanomaterials per resoldre els problemes de l'emmagatzematge energètic

Napptilus.
3 min

BarcelonaEs carrega en només cinc minuts i té una vida útil de 30.000 cicles de recàrrega (15 vegades més que les bateries actuals de liti). Aquest és el prototip de bateria creat per la companyia catalana Napptilus Battery Labs, que vol resoldre molts dels problemes que tenen els sistemes actuals d'emmagatzematge energètic. Per arribar a aquest prototip ha calgut una inversió de dos milions d'euros i set anys d'investigació. Napptilus Battery Labs forma part de Napptilus Tech Labs, la cartera de companyies fundada el 2004 per Rafa Terradas amb seu al Tech Barcelona.

Inscriu-te a la newsletter Empreses Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

Ara, un cop aconseguit el prototip, els impulsors d'aquest projecte volen posar en marxa una ronda de finançament d'un valor similar per deixar el projecte a punt per entrar en la fase industrial. "Hi ha converses, però trobar inversors no és fàcil", explica Jordi Aibar, conseller delegat i cofundador de la companyia.

El sistema de Napptilus es basa en una tecnologia de nanomaterials, que aprofita els supercondensadors. Aquest tipus de bateria té molts avantatges respecte dels models actuals. Per exemple, els materials que es necessiten prescindeixen de liti i altres materials rars i cars. A més, la seva fabricació és molt més senzilla, ja que no cal una atmosfera inerta, com és el cas de les bateries actuals. Finalment, el seu reciclatge és molt més simple i barat, enfront de les bateries actuals, que obligaran a grans inversions per al seu reciclatge un cop acabin la seva vida útil. Però, per sobre de tots aquests aspectes, n'hi ha un molt més important per a les empreses que necessiten bateries: el seu cost és un 90% inferior a les bateries actuals d'ió liti.

De fet, les bateries de Napptilus s'anomenen de disseny híbrid i estan basades en nanomaterials, com les nanopastes de carboni. Això permet simplificar-ne la fabricació i adaptar els components a les necessitats de cada client. Aquest fet és el que permet rebaixar-ne el cost en comparació a les bateries tradicionals. "Poden ser de fabricació local", a diferència de la majoria de bateries, que actualment es fabriquen a la Xina, "gràcies a aquest cost molt més barat", indica Dani Rueda, director de tecnologia de la companyia. A més, Rueda incideix en la facilitat del seu reciclatge. "És molt important", assenyala, i afegeix que en el cas de les bateries actuals "no hi ha manera [de fer bé el reciclatge] i és molt car".

La bateria de Napptilus permet trencar amb moltes de les dependències actuals, indica Aibar. "El mercat del liti està controlat ara per la Xina", recorda el conseller delegat de la companyia. A més, els elèctrodes del model de Napptilus són més grossos que els de les bateries actuals, cosa que permet acumular més energia.

Els punts a favor d'aquesta bateria no són només la seva vida útil més llarga que les actuals i la possibilitat de sotmetre-les a més cicles de càrrega. A més, tenen una gran velocitat de càrrega. Un exemple: es podria carregar un Tesla Model 5 en tres minuts i això permetria fer 120 quilòmetres. És a dir, l'autonomia és molt menor a la de les bateries actuals, però aquest problema queda llargament compensat per la velocitat de càrrega, més curta del temps que cal per omplir el dipòsit de benzina d'un cotxe i, evidentment, molt menor del temps que cal per carregar un cotxe elèctric actualment (uns 20 minuts).

Aplicacions robòtiques

La bateria Napptilus pot ser molt útil per al cotxe elèctric, sobretot en la mobilitat urbana. Però els seus impulsors destaquen altres possibilitats, com les renovables, que necessiten sistemes d'emmagatzematge rendible amb una densitat de potència adequada. També es poden fer anar en entorns industrials i aplicacions robòtiques, que requereixen alta potència i la possibilitat d'exhaurir molts cicles. Napptilus permetria en aquest cas un rendiment superior al de les bateries actuals a un cost molt inferior.

Malgrat els avantatges clars d'aquesta tecnologia, Aibar reconeix que hi ha "cert nivell de desconfiança" entre els possibles inversors. "No és fàcil trobar-los", indica el conseller delegat. El director de tecnologia de la companyia, però, creu que el procés de fabricació d'aquestes bateries tirarà endavant. La seva robustesa, diu, fa especialment atractives aquestes bateries. I hi afegeix un últim aspecte positiu: "La bateria no és inflamable".

Els promotors de Napptilus tenen clar que poden fer una aportació important a la indústria catalana amb el seu model (fins i tot apunten que hi ha algun fabricant de cotxes interessat) i poden posar a l'abast de la societat "una eina per a l'electrificació massiva" en un moment en què l'electrificació de la indústria i el transport es consideren clau per a la descarbonització de l'economia.

stats