Oci

L'extermini dels Funko Pop: el sorprenent excedent de ninots capgrossos

El fabricant estatunidenc de les figures es vol desfer d'uns 30 milions de dòlars d'estoc acumulat

Il·lustració
3 min

Aquesta història de magatzems saturats de ninots de cap sobredimensionat comença amb un col·leccionista de joguines obsessionat per la mascota d'una cadena de restaurants dels Estats Units. El 1998 Mike Becker volia comprar una guardiola del personatge icònic de les hamburgueseries Big Boy, un nen amb tupè i vestit de quadres blancs i vermells que aguanta una safata amb un tros de carn temptador. Els pocs exemplars que trobava al mercat es venien per preus astronòmics, o sigui que va optar per una altra via per calmar el seu capritx: llicenciar els drets d'imatge de Big Boy per fabricar ell mateix les guardioles.

Inscriu-te a la newsletter Empreses Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

Aleshores encara no ho sabia, però aquest es va convertir en el model de negoci principal de Funko, la companyia fundada per Becker i que ara coneixem sobretot pels Funko Pop, uns ninots col·leccionables que prenen la forma d'una infinitat de personatges de pel·lícules, sèries i qualsevol cara comercialitzable de la cultura pop. La idea de fer diners amb unes figures de cap gegant per mostrar com a trofeus a les llars dels més friquis va arribar gràcies a la productora Warner Bros l'any 2010. Els proposava crear una línia de marxandatge amb alguns dels superherois de DC Comics per estrenar-los a la fira Comic-Con de San Diego. Funko, ja en mans del seu conseller delegat actual, Brian Mariotti, va idear el prototip i la fórmula va quallar entre els fans de Batman i Superman. Sis anys després d'aquella prova, la companyia ja tenia unes vendes de més de 420 milions de dòlars anuals.

L'èxit de l'última dècada, però, s'ha topat en aquest inici del 2023 amb un punt d'inflexió. En la seva última presentació de resultats, Funko admetia que té un excés d'inventari. Dit d'una altra manera, els seus magatzems estan massa plens de ninots que no ha aconseguit vendre. A finals de l'any passat aquesta quantitat representava un total de 246 milions de dòlars.

Quina solució hi ha trobat l'empresa? Doncs de moment "eliminar" part d'aquestes joguines per intentar reduir els costos que li suposa acumular-les als seus centres de distribució sense que tinguin una sortida comercial. Durant el primer semestre de l'any, l'empresa es desfarà d'entre 30 i 36 milions de dòlars en forma dels seus propis productes. La companyia compta amb un gran magatzem logístic al desert d'Arizona, on ja havia organitzat campanyes de descomptes per reduir l'estoc acumulat als prestatges.

"Durant el quart trimestre [del 2022] i l'inici del 2023, hem fet avenços per adreçar els problemes operacionals que van tenir un impacte en els nostres resultats a la primera meitat del 2022. Hem enfortit el nostre equip executiu i d'operacions i hem fet passos significatius per millorar la nostra eficiència", defensava Mariotti davant dels inversors després de publicar els comptes. De fet, Funko va acabar l'últim exercici amb un increment de les vendes: van repuntar un 29% fins als 1.300 milions de dòlars. Així i tot, la companyia va acumular unes pèrdues de 5,2 milions, en comparació amb els guanys de 67,8 milions que havia registrat el 2021.

Segons alguns mitjans dels Estats Units, la crisi dels Funko Pop no s'acaba aquí. La cadena de televisió CNN publicava que, a més dels problemes d'inventari, l'empresa –que ja va fer algunes retallades de plantilla amb l'arribada de la pandèmia– prepara una nova escapçada de personal del 10%. Funko cotitza a la Borsa de Nova York i la fluctuació del valor de la seva acció també reflecteix aquesta situació financera delicada: s'ha retallat en més de la meitat des del novembre passat i ara se situa al voltant dels 8 dòlars.

Una de les característiques del fenomen Funko Pop és el mercat de revenda que es mou al voltant dels productes de la companyia. Els seus ninots han hipnotitzat una multitud de col·leccionistes entestats en aconseguir els models més exclusius i difícils de trobar del seu catàleg. En aquest sentit, s'han acabat convertint en una mena de símbol bufó del capitalisme en l'era digital i el consum sense frens. Donant un cop d'ull ràpid a la plataforma de compravenda de segona mà eBay, pots comprar figures de Funko per més de 5.000 euros. El preu de venda a les botigues se situa generalment entre els 15 i els 20 euros. Alguns d'aquests caps gegants, però, acabaran a les escombraries abans que ningú se'ls pugui endur a casa.

stats