Un mercat de 'reels' més enllà dels 'influencers'
UGC Slalom posa en contacte les marques i els creadors de continguts i preveu assolir el milió d'euros de facturació aquest any


BarcelonaEn ple passeig de Gràcia, la zona més cara de Barcelona, dues joves emprenedores de 26 anys tenen una oficina. Pia Mill i Berta Quirante van crear UGC Slalom, un marketplace per posar en contacte creadors de continguts i marques. Una idea de negoci que el 2024 ja va generar una facturació de 781.000 euros, amb l'objectiu d'arribar aquest any al milió d'euros. Cal saber, però, què és UGC: User Generated Content. Els generadors de continguts van més enllà dels denominats influencers de les xarxes. La publicitat està canviant i les marques cada cop miren més les xarxes socials, especialment TikTok o Instagram.
Però no totes les marques necessiten noies normatives, maques, que pengin a les xarxes mons idíl·lics. Perquè hi ha productes que, potser, busquen un altre tipus de client. Potser no són cremes per mantenir una pell perfecta, sinó un producte destinat a persones de la tercera edat. El que busca UGC Slalom amb el seu marketplace és precisament això: posar en contacte creadors de continguts amb les marques.
Les dades que donen suport a aquest negoci són clares: el 84% dels consumidors confien més en el contingut generat per altres usuaris que en la publicitat tradicional, i un 73% admet que el contingut creat per altres usuaris influeix directament en la seva decisió de compra, diuen a UGC Slalom.
Però, com funciona aquest mercat? Doncs les marques publiquen la seva oferta. És a dir, publiquen la demanda d'un vídeo per a les xarxes en general o una xarxa concreta, i expliquen les seves necessitats: idioma, tipus de contingut, to de la intervenció, estil, els valors que es volen transmetre i qualsevol altre requisit. I els creadors de contingut, validats per la plataforma, fan les seves propostes. La marca pot elegir i UGC Slalom s'endú la seva comissió.
Part de l'èxit del model, però, consisteix precisament en la validació per part de la companyia d'aquests creadors de continguts. Això sí, cal tenir una cartera àmplia –homes, dones, joves, vells, els que calgui– per cobrir la necessitat concreta de cadascuna de les marques. UGC Slalom té un centenar de creadors actius, explica Pia Mill, que van "des de perfils joves a gent de 71 anys". Perquè, per exemple, si el reel el demana una marca que fa productes per a la menopausa, no pots fer un vídeo amb una joveneta. La companyia ja té en cartera prop de 300 creadors de continguts més, i espera arribar al miler en poc temps.
Quant li costa a una marca un reel? Doncs el preu és variable, perquè hi ha marques que demanen un paquet d'un determinat nombre de vídeos al mes o a l'any, i altres que només el demanen quan en tenen necessitat. En qualsevol cas, el tiquet mitjà que paguen les empreses per un vídeo oscil·la entre els 250 i 300 euros, xifra inferior al que demanen moltes influencers i, evidentment, molt menys que la publicitat convencional. El cost també pot variar en funció de l'elaboració, és a dir, si l'empresa demana feina d'edició del vídeo, gravació en exteriors o altres feines de producció.
No tot consisteix, però, en tenir una bona cartera de creadors. Sobretot cal l'interès de les marques. UGC Slalom en té una seixantena al seu marketplace, de diferents sectors, com el farmacèutic, la bellesa, la moda, les joguines o els centres comercials, com els que explota CBRE, entre altres, indica Berta Quirante. També s'han fet vídeos de festivals de música o per al Patronat de Turisme de la Costa Brava. En total, actualment, surten d'UGC Slalom uns 200 vídeos al mes, explica Berta Quirante.
Realment, UGC Slalom és una evolució del negoci. Slalom va nèixer com una agència creativa digital, que continua existint, malgrat que amb el nou negoci "s'està diluint", explica Pia Mill. El fet és que el marketplace de creadors de continguts no és una extensió del negoci anterior, sinó que neix "per donar resposta a una demanda creixent de les marques". L'agència creativa, amb una facturació anual de 400.000 euros, ja ha gestionat més de 700 perfils de marques, com Perspirex, Hero, Elle, CBRE o Alma.
La plataforma té el suport de Wizard Partners, un vehicle d'inversió liderat per Vicenç Martí, David Jordan i Oriol Cagigós. A més, UGC Slalom també té el suport de Rafa Terradas, el fundador de Napptilus Tech Lab, amb una llarga carrera en els sectors de la tecnologia, la robòtica i el vídeo.