Empreses

L'empresa catalana que factura 20 M€ pentinant gossos

El grup familiar Artero, amb més d'un segle d'història, esdevé líder mundial del seu sector i dispara el negoci

4 min
Il·lustració

BarcelonaL'any 1909 a Manresa, Pascual Artero va obrir un negoci d'eines per esquilar cavalls. Més d'un segle després, l'empresa que va fundar continua en mans de la família i s'ha convertit en un líder mundial del seu sector. El 2022 va facturar més de 20 milions d'euros. El negoci principal és el material per a la cura i tall del pèl de les mascotes, principalment gossos, però també tenen branques de negoci dedicades a la cura del mantell dels cavalls i un altre destinat a les barbes dels humans i la perruqueria. El gruix del negoci, però, són les mascotes: aporten un 80% dels ingressos, mentre que les eines per a humans en representen un 15% i el material per a la cura dels cavalls, el 5%.

Inscriu-te a la newsletter Empreses Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

La companyia, després de 114 anys, continua en mans de la família, tot i que de pretendents no en falten, ja que el negoci de mascotes és cobdiciat per fons i grups inversors pel seu gran creixement. "Venen a trucar a la porta", explica Álex Artero, actual conseller delegat, que recorda que moltes empreses del sector han donat entrada a capital extern. Però en el seu cas, vol mantenir l'empresa en mans de la família. "Els dic [als possibles inversors] que m'haurien de fer una proposta indecent", afirma.

En 114 anys la companyia n'ha vist de tots colors. "Hem passat moments dolents", diu Artero, que explica com el seu avi, durant la postguerra, canviava l'esmolat de les eines per menjar als pagesos. La companyia, amb la segona generació, va fer el salt de Manresa a Barcelona, obrint un primer establiment al carrer Llibreteria l'any 1918. I el 1948 la tercera generació va obrir al carrer del Call el primer establiment en propietat, que continua en marxa al cor de la capital catalana.

Jornades Artero 2023

El primer salt el va fer Artero als anys 90 del segle passat, quan va establir la seva seu a Vilassar de Dalt i va obrir una botiga a Madrid i una altra a València. Però és amb el canvi de segle quan l'empresa va disparar el seu creixement. L'any 2000 va començar la diversificació amb la incorporació a la cartera de productes de la cosmètica per animals i aparells elèctrics com assecadors i planxes. I es va iniciar el salt a l'exportació venent als mercats europeus. Un salt que va agafar molta embranzida el 2014 amb l'entrada als Estats Units. Amb el suport d'un programa d'Acció, l'agència de promoció de la Generalitat, Artero va arribar a Florida. Llavors l'empresa facturava 8 milions d'euros. Ara ja supera els 20 milions. La internacionalització ha estat clau per al creixement. Les vendes a la península Ibèrica aporten el 40% de la facturació, mentre que les resta del món aporta un 60%, explica Álex Artero.

La companyia té presència als Estats Units, el Regne Unit, l'Argentina i França, i ven els seus productes a través de distribuïdors a 90 països d'arreu del món. Un centenar de persones treballen a la companyia, que els últims anys ha fet un esforç inversor. La part més important, uns 7 milions d'euros, van anar a l'obertura del nou quarter general de Vilassar de Mar, on en una nau de 7.000 metres quadrats aglutina el servei tècnic, les àrees d'innovació, desenvolupament i formació, i una exposició de producte de les seves tres divisions Pet Care (cura de mascotes), Hair Tools (material de perruqueria i barberia) i Equine Care (cura dels cavalls).

Unes jornades de perruqueria canina.

Durant aquest any i el pròxim l'empresa invertirà un milió d'euros en nova maquinària. Artero fabrica una part dels seus productes. Altres, com els de cosmètica, els hi fa una empresa catalana del sector amb la qual té un acord, però alguns productes es compren a la Xina, malgrat que es dissenyen i desenvolupen a Catalunya. Però Álex Artero considera important la producció pròpia. "Produir aquí és molt car, però trenca dependències", explica el conseller delegat que, a més, indica que, si se cedeix la producció a tercers, "acabes tenint el mateix que tothom".

El màrqueting i el brànding és clau per a aquesta empresa. Per això, té prescriptors a molts països del món, on autèntics gurus de la cura de les mascotes fan d'ambaixadors dels seus productes. A més, la companyia participa en totes les fires rellevants del sector, però també munta esdeveniments propis. Per exemple, la setmana que ve reunirà a Vilassar de Dalt els millors perruquers canins del món. Uns 240 participants concursaran en un campionat d'estètica dels gossos que l'empresa organitza anualment, que es transmet en temps real, i que li permet donar visibilitat als seus productes.

Escola de perruquers de gossos

A més, la companyia ha muntat Artero Academy, una escola de formació de perruquers de gossos, amb més de 100 centres repartits entre Espanya, Portugal, Itàlia i Romania. Una iniciativa que va néixer com a eina de màrqueting, però que ja s'ha convertit en una branca de negoci propi, rendible, amb uns 400.000 euros anuals de facturació.

Álex Artero explica que el creixement aquest 2023 rondarà el 5% i espera que el 2024 sigui encara millor, al rebuf d'un sector, el de la perruqueria canina, que creix al 85% anual des del 2020, sense perdre de vista les altres branques de negoci, també en creixement.

stats