Gràfiques Molero, la no explicada supervivència del paper
L'emblemàtica papereria dels germans Urbez dona servei integral a oficines i professionals des del 1884


BarcelonaEn temps de dogma digital, de concepcions apocalíptiques sobre la fi de tot allò que faci ferum d’analògic, inclús de demonització sistemàtica de qualsevol tuf d'esperit boomer, va molt bé visitar Gràfiques Molero, a la Ronda de Sant Pere, 44. La seva maquinària és quasi al 100% digital –i quina maquinària!– però com n’és d’eloqüent i útil escoltar les consideracions i reflexions dels germans Carles i Olga Urbez.
La lògica ens impulsa a pensar que el paper està mort, oi? Que tot rastre de material imprès és una antigalla, una rèmora, un entossudiment a quedar-se ancorat en el passat. Doncs res més lluny de la realitat. Gràfiques Molero és dues coses: una impremta i una papereria. La segona és la porta d’entrada a la primera i la primera és, sens dubte, el punt fort del negoci. Ofereixen serveis diversos a tota mena de professionals: cartells, factures, receptes, talonaris, calendaris, llibres, llibretes, díptics, targetes, revistes, fulletons de tota mena. Tot personalitzat i amb la possibilitat d’oferir també el disseny gràfic de l'encàrrec. Un membre de l’equip és l’encarregat de treballar-hi i fer la proposta.
D’una banda, els típics llibres recopilatoris per celebrar una efemèride familiar: el 80è aniversari de l’àvia, per exemple. I així poder fer tangible tot un univers de records i d’escrits injectats d’estimació. Però a banda de particulars, la tipologia de la clientela és molt extensa: sindicats, agències de viatges, restaurants, fàbriques i molts col·lectius professionals, com ara metges, advocats, comptables, assessors fiscals, administradors de finques, etcètera.
Què encarrega un metge? El talonari de receptes. I un advocat? Les cartes, els sobres, les targetes de visita, els papers per a la minuta. "Ja fa temps que ens estem trobant un patró que es repeteix molt", explica el Carles. I quin és aquest patró? Doncs que molts professionals necessiten poder disposar d’un rastre físic i tangible de la seva feina, un paper que doni fe de la seva intervenció, d’una presentació, d’un brífing, d’una acció comercial, etcètera. "Tots rebem cada dia una quantitat de mails i d’informació online tan gran que podem acabar saturats i no fer cas d’allò a què, potser, n'hi hauríem de fer. I tenir una materialització en paper ajuda molta gent a poder incidir millor en la seva intencionalitat comunicativa", expliquen els Urbez.
Un altre exemple: les escoles i acadèmies privades de tota mena, diuen mentre m’ensenyen un fullet de l’escola de teatre Eòlia. Abans, amb la impressió tipogràfica i l’òfset calia fer tirades molt grans perquè els sortís a compte tant al client com a ells. Avui, amb la tecnologia digital funcionant a tot drap, es poden fer comandes limitades a les unitats que es desitgin. Per exemple, un client de maquinària especialitzada els ha encarregat recentment 25 fullets –cinc en cada idioma– perquè farà cinc reunions diferents i no en necessita més.
L’equipament digital permet més possibilitats i, sobretot, més rapidesa. Poder satisfer comandes d’un dia per l’altre o, si s’escau, fins i tot per al mateix dia. Queden lluny els temps del pare del Carles i l’Olga, el Josep Urbez, que es va quedar el negoci el 1978 després de començar-hi com a aprenent l’any 1951. Ramon Molero l’havia fundat l’any 1884 al carrer Almogàvers –només com a taller-impremta– i en algun moment entre els anys vint i trenta es va traslladar a la seva ubicació actual. Amb la compra del negoci per part de Josep Urbez, els seus dos fills van entrar a participar-hi. L’Olga de forma immediata i el Carles després de formar-se en arts gràfiques per fer-se càrrec de la impremta.
Amb ple coneixement de causa, Carles Urbez destaca com d’important ha sigut estar sempre al cas de les evolucions tecnològiques, posar-se al dia, per poder oferir sempre servei de qualitat i rapidesa. En l’apartat de papereria, ofereixen tot el típic mostrari d’aquest àmbit –incloses possibilitats quasi en desús com els llibres de comptabilitat i el paper carbó– i també un punt fort és la venda online per poder garantir el subministrament integral de tot el que pugui necessitar una oficina: des de tota mena de papereria, material d’escriptura i cartutxos d’impressora, fins a arxivadors, taules, cadires, papereres, escales, ampolles d’aigua i material de neteja. “Imagina que un client té la seu de l’oficina en un polígon industrial i necessita una actuació integral que l'hi proporcioni absolutament tot. Doncs per a això hi som nosaltres també”.
I el barri? "Està molt canviat, el turista entra, però no compra". Fins fa uns anys tenien una legió de clients a la vora, però l’èxode ha sigut incessant. Han marxat moltes empreses, despatxos i locals comercials. “Aquí al costat, al 42, hi estan edificant pisos turístics. Ara només obren brunchs, esmorzars i restaurants. I aquests no ens necessiten quasi per a res”, lamenta Urbez.