El bitcoin taca la reputació de Tesla
Aquests dies s’ha disparat l’interès per l’aplicació mòbil Clubhouse de xats d’àudio gràcies a una entrevista que li van fer a Elon Musk. Però el multimilionari fundador de Tesla i SpaceX també ha contribuït a tornar a posar en primer pla de l’actualitat les criptomonedes. No només perquè Musk ha afegit l’etiqueta #bitcoin a la seva biografia de Twitter, on té 46,6 milions de seguidors, sinó també perquè Tesla ha reconegut que havia comprat 1.500 milions de dòlars en bitcoins i ha anunciat que aviat admetrà aquesta criptodivisa com a mitjà de pagament dels seus vehicles.
El problema és que l’aposta de Musk pel bitcoin fa de mal conciliar amb el respecte pel medi ambient que se suposa a una empresa que fabrica exclusivament vehicles elèctrics. Segons dades de l’Agència Internacional de l’Energia recollides per Reuters, l’anomenada mineria de bitcoins -el procés de computació necessari per generar nous blocs per a la xarxa de criptomonedes- consumia el 2019 tanta energia com tots els Països Baixos. El 65% d’aquest consum té lloc a la Xina, on gairebé el 70% de l’electricitat s’obté del carbó i altres combustibles fòssils. De manera que la producció de bitcoins generava, també el 2019, més de 22 milions de tones de CO, a mig camí entre les emissions de Jordània i les de Sri Lanka. Actualment la xifra ja supera els 27 milions de tones l’any.
Per posar-ho en el context de l’economia tradicional, és de gran utilitat un interessant fil de tuits d’Iván Rivera: se sol dir que una transacció en bitcoins consumeix tanta energia com mig milió d’operacions amb targetes de crèdit, però és que a sobre la criptomoneda ja consumeix 116 terawats hora (TWh), més que els 100 TWh que consumirien tots els bancs del món junts. Amb una gran diferència: el sistema bancari manté totes les transaccions econòmiques que es fan al món, mentre que el bitcoin representa només el 0,4% dels diners en circulació. Per molt que aviat puguis comprar un Tesla amb bitcoins.