Audrey Hepburn comprava a Bolibar
La cèlebre ferreteria de la rambla de Catalunya té els seus orígens en el 'boom' de la construcció del 1910
BarcelonaA l’entresol de rambla de Catalunya, 43 el temps s’hi ha aturat. La marqueteria dels sostres, les motllures, les columnes, els marcs de fusta de les portes, el mosaic hidràulic... tot s’hi conserva d’època. I tot l’espai del pis és un sense fi d’estanteries plenes de manetes, poms i tota mena d’acabats en metall per a mobles i portes. És un dels magatzems de Bolibar bronzes, la botiga centenària especialitzada en ferramenta, un referent internacional del sector. És un luxe que la Bruna Bolibar, l’actual gerent de l’empresa, ens permeti passejar-nos-hi. I ens desvela una idea que seria fabulosa si pogués arribar a bon port: el projecte de poder convertir l’entresol en part de la botiga i fer així que els barcelonins poguessin gaudir de tan preciós espai. Caldria, esclar, que tant l’ajuntament com la propietat donessin el vistiplau a una reforma tan ambiciosa. Una idea futurible per a un negoci ple d’història passada i de present consolidat.
Dinou treballadors té Bolibar avui, empresa familiar nascuda de l’esperit emprenedor i visionari de Santiago Bolibar –l’avi de la Bruna– que l’any 1910 va saber detectar en el boom de la construcció que regnava a Barcelona –el Modernisme a ple rendiment– la necessitat d’obrir un negoci de ferreteria i metalls artístics. Junt amb el seu soci, Josep Graupera –que va morir pocs mesos després– van veure el potencial del negoci i la van encertar de ple. L’avi mor el 1946 i es fa càrrec del negoci el seu fill Jordi –el pare de la Bruna– que li dedica la vida sencera. Ve a tomb fer-li un imprescindible homenatge: va morir fa poques setmanes, als 104 anys. Quan al Jordi, que va treballar fins passats els 80 anys, li van preguntar una vegada per la crisi de 2008 que tant de malestar va generar a tot el món, ell va tenir una resposta genial: “Crisi? La Guerra Civil sí que va ser una bona crisi!”
La Bruna Bolibar va fer-se càrrec del negoci amb la visió clara que no volia que es perdés en el forat negre de tants altres negocis familiars que no han tingut continuïtat en el temps. Les seves tres filles no continuaran la nissaga i, amb punt de vista estratègic, el març passat Bolibar va ser adquirit per la ferreteria Mengual, amb personalitat i especialitat molt similar, cosa que n’assegura la continuïtat. Personalitat, paraula important, per definir i matisar la vida d’un comerç d’aquestes característiques. La personalitat dels rètols de la façana, per exemple, dels aparadors, del mobiliari i, per sobre de tot, del mostrari de possibilitats quasi infinites que ofereixen. Unes 15.000 referències aproximadament. Poms, manetes i tiradors, l’essència de la seva especialització, però també espiells, frontisses, interiors d’armaris, penja-robes, guies per als calaixos, portes corredisses...
'Showrooms' a Madrid i Marbella
No tan sols venen el catàleg de productes aliè, també atenen restauracions –aquell client que vol fer reviscolar un canelobre antic que té a casa– i fabricació a mida. Disposen de tota mena de materials i pressupostos. Pots comprar una maneta que valgui entre 10 euros i 300. La tipologia de clients és variada. En primer lloc, el particular que desitja el producte per a casa seva. En segon, el fuster encarregat d’instal·lar el producte. I en tercer, l’arquitecte o interiorista que actua com a prescriptor de Bolibar en el projecte que té entre mans. En aquest últim sentit, la marca Bolibar no només és la botiga de Barcelona. També té showrooms a Madrid i Marbella adreçats a professionals del sector.
Un centenar de clients cada dia obren la porta de l’establiment. És curiós conèixer les dues èpoques fortes de vendes anuals. Són al novembre, perquè la gent vol deixar la casa arreglada i enllestida de cara a les festes del Nadal, i al juliol, perquè abans de marxar de vacances d’estiu també és un boníssim moment per posar al dia els elements ornamentals de la llar. “Al juliol per a molts clients sembla que el món s’acabi, ho necessiten tot ja!”, explica la Bruna.
La qualitat del producte i l’assessorament personalitzat són potser els dos valors afegits més destacats del negoci. La Bruna s’ha preocupat de potenciar també la fabricació artesanal i el fet a mida. Alguns clients destacats de Bolibar? La Casa Seat, la Torre Agbar, l’Hotel Florida, l’Hotel Ritz de Madrid... Ah! I molt impactant. La gran Audrey Hepburn, pertanyent a l’elit més especial de les estrelles de Hollywood, va tenir casa a Marbella i tots els metalls els va comprar a rambla de Catalunya, 43.