Comerç
Empreses 27/01/2024

Quan un adolescent de 16 anys és qui rescata el negoci familiar

FielHogar és una cadena de decoració per a la llar que ha renascut amb el relleu generacional

3 min
fielhogar

No és estrany que un noi de 16 anys –amb el factor generacional a favor seu– tingui més traça i domini amb les xarxes que el seu pare. El que potser sorprèn més és que aquesta habilitat entrenada a còpia de compartir contingut amb els amics també serveixi per donar una segona vida a un negoci estancat. Toni Hurtado té ara 21 anys, però recorda com va començar a ensenyar els productes que venien a la botiga familiar a Instagram quan encara estudiava a l'institut.

Inscriu-te a la newsletter Empreses Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

"En aquell moment jo devia fer primer de batxillerat, tenia 15 o 16 anys, i simplement vaig crear un compte com a prova. Sobretot hi compartia contingut aspiracional, perquè tampoc tenia gaires mitjans, però es va començar a crear una comunitat i en poc temps ja teníem 10.000 seguidors", explica l'avui gerent digital de FielHogar, com es diu la marca de productes per a la llar en què s'ha convertit la botiga fundada pel seu pare el 1992.

Aleshores Antonio Hurtado sénior treballava en una fàbrica durant el dia i servia copes en un pub a les nits. A Tàrrega, on vivia, encara no hi havia arribat el concepte dels tot a 100 i va decidir deixar les dues feines per obrir el primer negoci del municipi amb aquest format. La botiga va tenir molta acceptació i en poc temps va estrenar-ne una segona a la mateixa ciutat. Després arribaria un tercer local a Lleida i un magatzem a Anglesola, que a l'empresa encara fan servir per centralitzar la distribució de productes.

El 2002 la companyia estava en el seu punt àlgid, amb set establiments i una facturació anual de 2,4 milions d'euros. Va començar a aparèixer més competència, sobretot xinesa: "On hi havia una botiga nostra se n'obrien dues o tres de noves al costat i el negoci va anar caient", rememora Hurtado fill. Com a resposta a la davallada de vendes, el seu pare va optar per una altra estratègia, un tipus de botigues que va batejar amb el nom d'Habit, més centrades en els objectes de decoració i amb un rang de preus mitjà alt. L'aposta va ser fallida i el 2018 també les van acabar tancant. I és just aquí on comença aquesta història de relleu generacional.

Un dels locals defenestrats estava situat al costat de l'institut on estudiava Hurtado fill. Hi passava moltes tardes fent els deures o simplement observant les anades i vingudes dels clients. El tancament el va afectar i del disgust va néixer la idea que el negoci familiar s'havia de modernitzar i posar un peu en el món digital.

Pare i fill van decidir tornar als orígens i obrir de nou una botiga de tot a 100 a Mollerussa, ara amb un afegit al model de negoci: el compte a Instagram i la pàgina web que l'adolescent va crear ajudant-se amb vídeos de YouTube per inventariar tot el catàleg de productes i obrir-se a la venda online. "Va ser complicat perquè jo encara estava estudiant i era difícil combinar-ho. Encara ho va ser més quan vaig marxar a Barcelona a estudiar a la universitat", diu. Hurtado fill va triar una carrera de negocis digitals de tres anys perquè volia formar-se i tornar aviat a seguir treballant a l'empresa familiar. "Em vaig reincorporar al 100% després de tornar d'un programa d'intercanvi a Nova York", explica. El nom de la companyia també va tornar a canviar i va quedar-se en l'actual FielHogar.

Expansió cap a Barcelona

Això va ser a finals del 2022, i aquest 2023 la cadena d'objectes de decoració per a la llar ha protagonitzat una expansió considerable. A les tres botigues que ja tenien a Tàrrega, Mollerussa i Balaguer en van sumar tres més a Igualada, l'Hospitalet de Llobregat i Manresa. Les primeres obertures les van finançar a través dels préstecs ICO, però les últimes ja les han pogut sufragar reinvertint capital propi. "L'empresa familiar sempre s'havia mantingut a la nostra zona. Hem funcionat molt bé a escala local, encara que sembli que si no ets a Barcelona t'estàs perdent alguna cosa", defensa Hurtado. Així i tot, com que l'experiment més enllà de terres lleidatanes ha anat bé, confia que de cara al 2025 també obriran una botiga a la capital catalana.

FielHogar té ara unes vendes d'1,1 milions d'euros anuals –preveu arribar enguany als 1,5 milions– i dona feina a una quinzena de treballadors. "El meu pare sempre m'ha donat llibertat per provar les meves idees, i la veritat és que gràcies a això hem pogut entrar en el negoci digital i fer canvis que potser no hauríem intentat. Segur que en aquest temps hi ha hagut errors, però al final crec que ens n'hem sortit prou bé", conclou Hurtado.

stats