Casos d'èxit

El ressorgiment de Cuadernos Rubio, el malson dels estius dels 'boomers'

Els clàssics quaderns d'exercicis tornen amb força impulsats per la pandèmia i la digitalització

3 min
Cuadernos Rubio WEB

Enrique Rubio recorda que quan era petit no podia dir als seus amics d'estiueig a què es dedicava el seu pare. "Els feia malbé les vacances si els hi deia, perquè era recordar-los que entre platja i gelat havien de fer un munt de deures dels quaderns d'estiu", explica amb un somriure a l'ARA. El seu pare era Ramón Rubio i va ser qui el 1959 va fundar l'empresa valenciana Cuadernos Rubio, que feia els populars quaderns d'estiu que van marcar les vacances de la generació boomer. Actualment, l'empresa la dirigeix el seu fill Enrique, que va agafar el relleu del negoci l'any 1996, i els mítics quaderns tornen a popularitzar-se, ara també en català.

La història d'aquests quaderns d'exercicis comença als anys seixanta quan Ramón Rubio, que treballava en un banc i també feia de professor de comptabilitat en una acadèmia, va decidir, per facilitar la vida als professors i als alumnes, dissenyar unes fitxes d'exercicis per fer cal·ligrafia i càlcul. "En aquell moment s'escrivia amb plumilla i la cal·ligrafia era molt historiada –explica el seu fill–, de manera que amb aquestes fitxes es podia donar més eines als professors i agilitzar la feina perquè no haguessin d'escriure tots els exercicis a la pissarra".

Però aquestes fitxes eren totalment artesanals –Rubio les imprimia a casa seva–, i no va ser fins als anys seixanta que es van començar a professionalitzar. El mateix Ramón Rubio va crear una empresa, Ediciones Técnicas Rubio, que es faria càrrec de la publicació i venda dels quaderns fins avui dia. "Ell ho feia tot, s'inventava els exercicis i les frases i feia els dibuixos, després es passava a net i es portava a la impremta", recorda Enrique.

Un 'hit' per a la generació dels 50

"Tothom de la generació dels 50 i 60 es recorda d'aquests quaderns, eren un clàssic per als deures d'estiu", explica l'actual director de l'empresa. De fet, l'èxit d'aquestes publicacions radica en la seva senzillesa i també en la facilitat de trobar-los, ja que es venien –en aquell moment– per poc més d'una pesseta en qualsevol llibreria o papereria. A més, no només els proposaven les escoles com a deures d'estiu, sinó que també moltes famílies els compraven perquè els seus fills milloressin la cal·ligrafia.

El moment àlgid de Cuadernos Rubio va arribar als anys setanta i vuitanta, un moment en què "hi havia molta natalitat i molt poc material educatiu", explica Enrique Rubio. De fet, en aquells anys en què Ediciones Técnicas Rubio tenia pràcticament l'exclusiva del mercat, l'empresa va arribar a vendre fins a deu milions de còpies anuals.

La pandèmia, un altre boom

Tot i que la digitalització de l'educació els últims anys podria haver suposat una llosa per a l'empresa que basa la seva activitat en quaderns per millorar la cal·ligrafia i l'ortografia –entre moltes altres coses–, ha passat el contrari. "Fa anys que la cal·ligrafia ha prescrit a les escoles, però això també ha provocat una reacció entre les famílies", explica Enrique Rubio.

"S'ha demostrat científicament que escriure a mà té molts beneficis cognitius –diu–, i els pares i mares busquen quaderns com els nostres perquè els seus fills no perdin l'hàbit d'escriure". Alhora, segons el director de l'empresa, molts professors comencen a recomanar aquest tipus d'exercicis a les famílies, veient que els nens "ja no saben escriure". De fet, segons l'empresa, la demanda dels quaderns de cal·ligrafia ja ha igualat els de càlcul.

Un altre gran moment per a Cuadernos Rubio va ser la pandèmia. "Contra tot pronòstic, les nostres vendes van augmentar un 50% –explica el director–. Les famílies buscaven com entretenir els nens, que no anaven a escola durant el confinament, i es buscaven treballs manuals, però que alhora servissin per aprendre. Vam arribar al punt que teníem més de mig milió de visites mensuals a la pàgina web i un augment de la demanda que no esperàvem, però ara s'ha tranquil·litzat tot".

Aposta pel català

Tot i que en un inici aquests quaderns només es podien trobar en castellà, quan Enrique Rubio es va fer càrrec de l'empresa va apostar per la traducció. Així doncs, fa més d'una dècada que es poden trobar en català i també en euskera. "El meu pare no havia traduït mai els quaderns i ens vam trobar que altres editorials ho feien; jo vaig decidir apostar per això i m'he adonat que no tenir el català des d'un inici ens ha passat factura", assegura.

"Per a nosaltres, que ens dediquem a l'educació i entenem que l'educació és cultura i vol dir també adaptar-se, Catalunya i el català són importants. Ens ha costat fer-nos-hi un lloc, però els últims anys hem crescut una mitjana d'un 30% anual al territori català", explica.

La companyia ha venut prop de 325 milions d'exemplars des de la seva fundació. El 2022 va tancar l'exercici amb 2,5 milions de quaderns venuts i una facturació de 3,2 milions d'euros, i ara aposta per entrar al mercat mexicà. L'objectiu de Rubio és que Mèxic serveixi de porta d'entrada a l'Amèrica Llatina i també als Estats Units.

stats