Masterplan Tesla
Dijous 31 de març de 2016 a dos quarts de nou del vespre. Aquesta va ser l'hora escollida per Elon Musk per tal de presentar el nou model de Tesla a tot el món: el Model 3. L'esdeveniment, que s'havia anunciat setmanes abans, fou seguit en directe per centenars de milers de persones a tot el món. En aquest enllaç el podeu veure.
Arribar fins aquí no havia estat pas fàcil per Elon Musk, qui havia invertit una gran part dels seus estalvis en l'aventura Tesla. Elon ho presenta en 3 passos, que explica just en el moment que fa el tercer d'aquests passos, no pas abans. L'aventura l'havia posada en marxa l'any 2005, quan va invertir els guanys, xifrats en $165 milions, de la venda de PayPal (empresa que va crear el mateix Musk) en una petita empresa centrada en prototips de cotxes elèctrics, Tesla.
El primer pas del Masterplan va ser la posada al mercat l'any 2008 del Tesla Roadster, un esportiu biplaça amb unes prestacions de velocitat, autonomia i acceleració, fora del corrent; 100% elèctric, és clar. Amb una bateria de 53 kWh i una autonomia de 393 km (244 milles), aquest descapotable esportiu accelera de 0 a 100 en 3,7 segons, un temps que treu l'alè. L'objectiu de Musk, segons explica ell mateix, era demostrar que es podia fer un cotxe elèctric de molt altes prestacions en quan a rendiment de motor. Entre juny de 2008 i desembre de 2012 (quan tanca la producció) s'en van vendre 2.450 a tot el món i a un preu molt poc assequible que superava els cent mil dóllars. Objectiu assolit.
El segons pas es diu Model S. És un cotxe elèctric tipus limusina, també de grans prestacions dins el segment de cotxes de luxe. Aquest vehicle surt al mercat l'any 2012 i encara es fabrica actualment. De les poc més de dues mil unitats fabricades els darrers mesos de 2012, es va passar a més de 22.000 el 2013 i més de 50.000 el 2015. Amb una bateria d'entre 60 kWh i 100 kWh, aquest és un vehicle que entra amb força en el segment de luxe, competint directament amb els BWM, Mercedes o Audi de gama alta. El 2015, als EUA Tesla ha venut més Model S que les 3 marques citades. El pas de 0 a 100 km per hora està entre 4,4 i 5,2 segons, tret d'un acabat concret, el P85D, en el que queda per sota dels 3 segons en mode de conducció esportiva. El vehicle té moltes prestacions addicionals, com ara pilot automàtic o el dret a recarregar de franc la bateria de per vida en els punts de recàrrega que Tesla ha instal·lat en diferents continents, els Supercharger. El preu és de segment de luxe, entre 60 mil i més de 90 mil euros. Entre el segon i el tercer pas de l'anomenat Pla Mestre, hi ha un dos-i-mig, que no estava previst, però que l'equip de Tesla va agafar-se amb entusiasme i encert, el Model X, un tot terreny que es va posar al mercat a finals de 2015 i que. amb un total de 7 places, està construït sobre la mateixa plataforma del Model S.
Quan Elon Musk anuncia el tercer pas, la posada al mercat del Model 3, per finals de 2017, ho fa agraint diversos cops als compradors dels Models S i X, ja que han ajudat a que la marca hagi pogut invertir en desenvolupar el Model 3. Aquest és el cotxe elèctric per a tothom que, amb un preu d'uns 25 mil euro i una autonomia de 350 km, vol trencar tots els motlles i fer, finalment, del cotxe elèctric una possibilitat a l'abast del gran públic. I amb aquest Model 3, la tercera peça del Masterplan, es dona Musk per satisfet, en quant a cotxes elèctrics, de moment. Com explica ell mateix a la presentació, aquest model permetrà accelerar la transició cap un transport sostenible, cosa que és no solament necessària, sino urgent.
Comparar un cotxe amb un telèfon intel·ligent és agosarat, però la podem fer si ens fixem en que ambdós són productes que s'anuncien temps abans de sortir al mercat. Als dos dies de l'anunci de Musk ja s'havien rebut 232.000 reserves del Model 3; l'iPhone original, va assolir 270.000 comandes als dos dies d'haver-lo anunciat Steve Jobs el 9 de gener de 2007. Si ens centrem en la indústria de l'automòbil, estem davant un cas únic, històric. Segons fonts de Tesla, el nombre de comandes havia assolit 373.000 unitats el 15 de maig.
Perquè crec que Tesla s'en sortirà? Després de cinc anys d'experiència conduint un cotxe elèctric per Catalunya, opino que Tesla s'en pot sortir perquè s'ha preocupat de construir una completa xarxa de punts de recàrrega ràpida als EUA, a Europa i també una xarxa incipient al continent asiàtic. Cap altre fabricant de cotxes elèctrics ha fet quelcom que s'hi assembli.