CINC CÈNTIMS

La velocitat de ‘Il mondo’

Els andalusos i els catalans, els que més televisió han vist el 2014
i Xavier Mitjavila
21/11/2020
2 min

Recordo com si fos ahir aquells matins de cap de setmana de la meva infantesa. Ens despertàvem amb la música dels vinils de la francesa Sylvie Vartan o bé de l’italià Gino Paoli, amb el seu Sapore di sale. Els pares n’eren fanàtics i, a poc a poc, ens van ensenyar a entendre les lletres. Una d’aquestes cançons, de l’italià Jimmy Fontana, em va agradar el primer dia i em continua agradant avui: Il mondo, el món. Comença així: “ Gira, il mondo gira ”. El món dona voltes...

Doncs bé, aquesta setmana, assistint a una presentació sobre mitjans audiovisuals, he tingut una evidència més de com gira de ràpid aquest món nostre. L’edat mitjana de l’espectador de televisió ja és de 54 anys; les persones d’entre 18 i 44 anys han reduït el consum de televisió un 20% en els últims cinc anys; YouTube ja és la primera cadena de televisió per a la població de 18 a 34 anys, amb el 40% de quota de mercat (Mediaset, la segona, no arriba al 20% en aquesta franja d’edat); i, finalment, la plataforma Netflix ja ha arribat a 14 milions d’usuaris a l’Estat.

I aquestes dades només són la punta de l’iceberg. Els que tenim fills mil·lennials veiem la radicalitat de la transformació observant el seu dia a dia. Per a ells, la televisió és aquell aparell negre on només veuen els partits del Barça. Per a la resta, mana YouTube. Vagin on vagin, YouTube els acompanya amb els seus dispositius mòbils. Els continguts els cerquen i seleccionen en pocs segons. Els horaris també. És la televisió 2.0.

I mentre aquest mondo gira a la velocitat que veieu, la inversió publicitària cau un 30% aquest any per les retallades que genera l’actual crisi econòmica, però també pels dubtes i la dificultat que tenim les empreses per seguir el ritme dels canvis a la mateixa velocitat.

I atenció, perquè aquest món non si é fermato mai un momento. No s’ha mai aturat i no ens esperarà!

stats