Consultori laboral
Opinió 22/06/2023

Com traspassar un negoci

L'experta Alexandra Masó dona uns quants consells perquè el traspàs sigui exitós

2 min
Un restaurant de Vic encara tancat aquesta setmana i amb la persiana abaixada per la pandèmia del covid-19.

Des de la tardor que estem intentant traspassar el nostre negoci, una gestoria. Hem tingut un parell d’interessats amb bona predisposició que han arribat a mirar números, però arribat el moment ens han fet 'ghosting'. Encara estem dins el calendari que prevèiem, però temem que s’allargui més enllà del que havíem previst. Com ho gestionaries?

Joana, Horta (Barcelona)

Un empresari a qui professo gran respecte explica que l’èxit en els negocis depèn de dos factors: treballar molt i tenir sort. Així doncs, et proposo l’estratègia del Xavier Coll.

Tot i que ja heu treballat molt per tirar endavant el negoci, ara cal treballar per preparar el traspàs. Us recomano descriure el vostre negoci seguint el model Canvas, si és que no ho heu fet encara. Heu d’aconseguir que la part interessada trobi prou valuosa la proposta de gestoria que li oferiu.

El model Canvas ens ajuda a respondre això i més: què té el vostre negoci que el fa únic i interessant a ulls del client? Quines activitats i know-how deixeu en mans dels nous propietaris? Quins recursos de gran valor li traspasseu? Heu d’aconseguir presentar el negoci com un tresor. I sí, tots els negocis són tresors en potència, depèn de com s’expliquin.

La segona part a treballar, a part de fer el negoci interessant, és la necessitat de trobar una part realment interessada. Per tant, ¿qui pot estar més disposat a comprar aquest negoci en concret? No es tracta de vendre als que tenen més capacitat d’inversió, sinó als més interessats amb el vostre model de gestoria. Imagineu com poden ser els perfils de potencials compradors: ¿són nous emprenedors o perfils que ja regeixen una gestoria i volen obrir noves sucursals?

Creeu diversos perfils i plantegeu una estratègia de comunicació per a cadascun d’ells. Aquesta és una venda personal, haureu de potenciar la vostra faceta de relacions públiques. Ja que la sort i la paciència van de bracet, a partir d’aquí haureu de deixar la sort en mans del destí. Feu tot el que pugueu, però hi ha coses que no depenen de vosaltres. Si el mercat necessita més temps, per més pressa que tinguem en vendre només aconseguirem una mala venda. Per tant, treballeu per aconseguir que encaixi dins el calendari previst, però creeu també un “calendari B” per si no és així.

*Pots fer-nos arribar la teva consulta aquí.

stats