La psicologia del Black Friday
El professor Boar explica l'efecte que tenen els descomptes per al cervell del consumidor
Ja el tenim aquí. Com cada any, arriba el Black Friday i, amb ell, les ofertes que poden tornar irracionals les persones. Sabíeu que comprar genera una sensació de recompensa per a la ment? Tot és qüestió de química: mana la dopamina i la sensació de posar-se un mateix al centre. En aquestes dates, aquest efecte s’accentua.
No us descobriré res nou, però val la pena aplicar el sentit comú: aquesta època és habitual tant per les estafes com per les ofertes falses. Poden semblar el mateix, però no ho són. Pel que fa a les estafes, cal vigilar amb preus irreals i descomptes exagerats. Si és massa bonic per ser cert, probablement ho és. Podem trobar des de webs d’empreses fantasma fins a productes que, un cop arriben, tenen mida de joguina.
Pel que fa a les ofertes "falses", és habitual que alguns comerços apugin el preu els dies previs i l'abaixin després perquè sembli que hi ha descompte.
Tornant a la ment: un jersei de 50 euros ens pot semblar car, però un de 70 rebaixat a 50 ens pot semblar una ganga. Potser fins i tot és exactament el mateix jersei, però mentalment ens fa la sensació que estem estalviant i, a més, el cervell necessita un punt de referència inicial per comparar-hi l’estalvi. A tot això s’hi suma que moltes etiquetes són de color vermell, cosa que genera una sensació d’alerta i adrenalina que pot acabar desembocant en una compra impulsiva.
Per evitar-ho, la clau és desactivar l’emoció del moment. Feu una llista prèvia del que realment necessiteu, reviseu el preu d’aquests productes dies abans –tant a botigues físiques com en línia– i, sobretot, establiu un pressupost. Si una oferta no estava prevista, deixeu-la reposar unes hores o fins a l’endemà. Si encara us convenç, perfecte, si no, era simple impulsivitat. Les botigues juguen amb nosaltres, així que avancem-nos-hi.