Tecnologia
Opinió 30/06/2023

Provant d’acabar amb la barra lliure

Albert Cuesta analitza com ha canviat la publicitat a les plataformes de continguts

2 min
Un vídeo de Youtube.

BarcelonaEls editors de premsa de tot el món encara no han aconseguit recuperar-se del tret que es van disparar al peu fa un quart de segle, regalant a la web el mateix contingut que als quioscs cobraven per llegir. Ara la majoria dels diaris digitals, inclòs aquest, situen bona part dels articles darrere d’un mur de pagament més o menys porós, el terme habitual per descriure l’accés gratuït a una petita quantitat d’articles cada mes, amb l’esperança de captar subscriptors. Els que encara no s’han decidit a fer-ho i basen els seus ingressos en el model publicitari convencional, que mostra anuncis al costat del contingut, s’estan posant cada vegada més exigents. Si trobeu massa intrusiva la publicitat i teniu instal·lada al navegador web una extensió que la bloqueja, us haureu trobat amb pàgines que us exigeixen desactivar-la si preteneu llegir qualsevol cosa. Sembla just: si no pagues amb euros la feina dels periodistes, fes-ho si més no amb la teva atenció... i amb les teves dades (més sobre això d’aquí a unes línies).

Aquesta pràctica ja s’està escampant a les plataformes nascudes en l’univers digital. YouTube, que es distingeix per la seva persistència publicitària, està provant en diversos països un sistema que, si detecta que tens un bloquejador d’anuncis, et convida a abonar-te a la modalitat Premium de pagament o, en cas contrari, t’amenaça amb deixar-te veure només tres vídeos. Twitter, que Elon Musk s’ha proposat fer rendible, està començant a rebutjar els accessos dels usuaris que no s’hagin identificat, que segons la mateixa empresa són gairebé la meitat del total. En el fons no hi ha només la voluntat de fer-nos mirar anuncis, sinó també afinar el nostre perfil de consumidor mitjançant els codis de rastreig que els anuncis porten incrustats. I és que tanta abundància digital és inviable sense la publicitat personalitzada.

Fins i tot les telefòniques aspiren a un tall del pastís. Fa poques setmanes ha començat a funcionar a l’Estat Utiq, la plataforma d’intermediació publicitària promoguda per Vodafone, Orange, Telefónica i Deutsche Telekom que promet anuncis personalitzats més respectuosos amb la privadesa dels consumidors.

stats