El negoci de les aplis en temps de covid
La indústria de les aplicacions per a mòbils continua creixent a costa de la pandèmia. L’any passat ja es van assolir rècords en quantitat de descàrregues (218.000 milions) i en facturació (121.000 milions d’euros) i des de principi del 2021 la tendència creixent encara ha accelerat: l’empresa d’anàlisi App Annie diu que entre el gener i el març s’han fet 31.000 milions de descàrregues, un 10% més que el primer trimestre del 2020. Però, sobretot, la despesa en aplicacions va sumar més de 27.000 milions, un increment interanual del 40% i la xifra més alta de la història en aquest període.
Les xifres recullen el total d’activitat de les dues botigues més importants, l’App Store d’Apple i la Play Store de Google. Ara bé, hi ha diferències considerables entre les dues plataformes: la quantitat total de descàrregues per a Android gairebé triplica la dels iPhones, però els 18.000 milions que aquests van generar gairebé dupliquen els 9.300 milions que va facturar la plataforma de Google. Com ja és habitual, els clients d’Apple estan més disposats a pagar pel contingut digital, mentre que als de Samsung, Xiaomi, Huawei i companyia se’ls ha d’esprémer comercialment fent-los veure anuncis.
També hi ha diferències entre els dos universos mòbils en el tipus d’aplicacions. En termes de despesa, els videojocs encapçalen els dos rànquings de descàrregues: durant el primer trimestre, els jugadors van fer 1.000 milions de descàrregues cada setmana, un 15% més que el 2020, i van gastar 18.700 milions d’euros, el 70% de la despesa total. També comparteixen tercera posició els títols enquadrats en la categoria d’entreteniment. Però mentre que el segon lloc a la Play Store l’ocupen les aplicacions de xarxes socials, a l’App Store hi trobem les de fotografia i vídeo. La categoria que ha crescut més, però, és la de salut i forma física. El 25% d’increment interanual demostra que confiem en els mòbils per mantenir-nos actius mentre hem de quedar-nos tancats a casa.