Llum al final del túnel
Ho reconec. L’arribada de la vacuna m’ha canviat l’humor. Començo a veure el nostre entorn amb molta positivitat. Un entorn empresarial que canvia. Molts de nosaltres no ens n’hem adonat perquè ha estat un procés tot lent. Pluja fina.
Aquesta setmana, repassant els diferents posts del meu mur de LinkedIn, hi observava totes aquestes notícies: “Pepsico farà el 2021 les seves ampolles en plàstic reciclat al 100%”; “Damm produeix les seves llaunes de cervesa amb anelles de cartró 100% biodegradables”; “Danone anuncia la seva col·laboració amb la Creu Roja per ajudar les famílies més vulnerables i rep, al mateix temps, un premi per la gestió de la diversitat en els seus equips”; Els cellers Sumarroca mariden tradició i sostenibilitat en els seus nous caves ecològics”; El Banc d’Aliments dona les gràcies a totes les empreses que hi col·laboren durant la pandèmia”.
Economia circular, ecologia, solidaritat, diversitat... Quin goig! Fins fa ben poc, tots aquests conceptes no formaven part de l’agenda de les empreses. No apareixien en les nostres discussions estratègiques, ni tampoc en els pressupostos anuals. En reunions internacionals ens en parlaven els professionals dels països nòrdics. Mentrestant, nosaltres érem del sud.
Doncs bé, en pocs anys les companyies d’aquí ens parlen cada cop menys de les bondats dels seus productes i cada cop més del que fan pels altres. De com ajuden d’alguna manera les persones, les comunitats, l’entorn, el planeta... Han passat a posicionar-se pel que fan i no pas pel que venen.
Les primeres empreses a fer-ho, les que van fer el primer pas, buscaven un avantatge competitiu respecte als altres. Volien vendre més, amb aquestes estratègies. La resta s’han vist obligades a seguir-les per no quedar fora i, per tant, vendre menys.
Beneït màrqueting i beneïda competència! Hi ha llum al final del túnel. Una llum que il·lumina el futur amb força.