Instagram: a la competència, ni aigua
No he entès mai l’èxit d’Instagram. No la faig servir perquè forma part de l’escuderia Zuckerberg -una línia vermella personal-, però tampoc trobo que sigui un bon àlbum de fotos ni una bona xarxa social en matèria de conversa entre els usuaris. I, a sobre, per anar més enllà de les funcions mínimes t’has d’instal·lar una apli mòbil d’allò més voraç amb les dades personals.
Tot i això, reconec que vaig sentir simpatia quan Adam Mosseri, el director d’Instagram, va anunciar fa pocs dies diverses novetats pensades per millorar l’atribució del contingut. Per una banda, tots els usuaris podran etiquetar productes en els textos de les seves imatges. Per l’altra, et podràs atribuir una categoria, com la de fotògraf o guitarrista, que sortirà al costat del teu nom d’usuari quan algú altre et mencioni. I, finalment, l’algoritme d’Instagram començarà a promocionar més intensament el contingut original. Segons Adam Mosseri, si has creat alguna cosa especialment per a l’ocasió et mereixes més visibilitat que si et limites a republicar material d’altra gent.
Tanmateix, l’autèntic motiu de tot plegat no és un atac de decència sinó la ràbia que els fa que els usuaris pugin a la funció Reels de vídeos breus els mateixos vídeos que han gravat a TikTok, fins i tot amb el logotip d’allà, perquè amb això estan fent promoció de la competència.
Per tant, Instagram modificarà l’algoritme per tal que penalitzi els vídeos procedents dels serveis rivals. En el cas de TikTok ho tenen molt fàcil: si surt el logotip, ensorra’l en la misèria perquè no el vegi ningú. És el que tenen els serveis on no veus allò que tu vols, sinó el que l’algoritme decideix. Per això pago cada any una bona picossada per un perfil Pro de Flickr, que no m’amaga res del que publiquen els altres usuaris que segueixo.