La gallina dels ous d’or
Coca-Cola, Heineken, Just Eat, TikTok, els smartphones Vivo i Qatar Airways. Aquests són els patrocinadors oficials de la UEFA Euro 2020. A part, la UEFA compta també amb altres patrocinadors oficials que donen suport a les seleccions. Són Booking.com, FedEx, Gazprom, la marca de televisors Hisense, Volkswagen i Alipay.
Us explico tot això arran dels dos episodis que hem pogut veure aquests dies. Cristiano Ronaldo, el CR7 de la selecció portuguesa, ha apartat un parell d’ampolles de Coca-Cola de la taula des d’on s’havia de celebrar una roda de premsa perquè no sortissin per televisió. L’endemà, Paul Pogba, jugador de l’equip nacional francès, feia el mateix amb una ampolla de cervesa de Heineken.
Aquestes dues marques, juntament amb les altres que hem esmentat anteriorment, aporten a la UEFA una xifra més que respectable. Són 2.000 milions d’euros. D’aquests diners els jugadors n’obtenen indirectament una part a través de les seves respectives federacions i clubs. De fet, les 24 federacions nacionals de l’Eurocopa 2020 compartiran 371 milions d’euros en premis. No és poc.
Aquest circ funciona així. La UEFA organitza un torneig i obté ingressos pels drets de televisió. Les marques entenen que el torneig tindrà grans audiències i s’hi associen, aportant-hi diners, per arribar als espectadors. I finalment els organitzadors reparteixen una part del pastís entre els actors principals de la competició: els jugadors. Senzill i simple.
Potser tant Cristiano com Pogba n’haurien d’aprendre del jugador ucraïnès Iarmolenko, que just després de guanyar el seu partit amb Macedònia va agafar les ampolles de Coca-Cola i Heineken i les va col·locar encara més visibles sobre la taula on feia les seves declaracions postpartit. Iarmolenko sap bé qui li paga el sou i, ben mirat, una cerveseta i un refresc de tant en tant i amb moderació no fan mal.