Apple: els reis del màrqueting i de la distorsió de la realitat
El mes que ve farà 32 anys que vaig comprar el meu primer ordinador Apple, un Macintosh LC. Si fa no fa, són els mateixos anys que porto seguint informativament l’empresa. En tot aquest temps, no ha deixat mai de meravellar-me la capacitat de la marca per atrapar els seus adeptes dins d’un camp de distorsió de la realitat, un camp que es va intensificar l’any 2007 amb l’arribada de l’iPhone.
Aquests dies ho estic tornant a comprovar. Els consumidors més impacients s’han afanyat a canviar el seu telèfon per un dels nous iPhone 14 Pro, el model de gamma alta que Apple va presentar el dia 7 i està venent des de la setmana passada. Més d’un d’aquests clients d’Apple ja m’han cantat les excel·lències de la funció Always On Display (AOD) que incorporen els nous telèfons, que continua mostrant a la pantalla informació bàsica com la data, l’hora i diverses notificacions fins i tot quan està apagada. Algú m’ha arribat a dir que no sap com ha pogut viure fins ara sense l’AOD. I la veritat, és molt pràctic. Tant, que fa anys que no compro cap telèfon amb sistema Android que no ho tingui, perquè m’estalvia haver d’allargar la mà per agafar l’aparell per saber quina hora és. Ara bé, sempre que ho explicava a un propietari d’iPhone em deia que no n’hi havia per a tant.
Ara, segur, la cosa canviarà i l’AOD passarà a ser imprescindible per a molta gent, que pagaran sense despentinar-se més del triple del que caldria: l’iPhone 14 Pro de 128 GB, el més barat dels que disposen d’AOD, costa 1.319 euros, mentre que Samsung ofereix la funció a partir del model de gamma mitjana Galaxy A53 5G, que es pot comprar per 389 euros. Naturalment, els dos telèfons no són comparables en altres aspectes, però la diferència és un símptoma de la segmentació de catàleg que Apple practica, cada vegada més estricta: els iPhone 14 no-Pro, que costen 310 euros menys que els Pro, porten pantalla de la mateixa tecnologia, però no tenen AOD. I deixo per a un altre dia desenvolupar per què els iPhone 14 mantenen el mateix preu que els iPhone 13 només als EUA; a la resta del món, tot i no incloure algunes de les noves funcions avançades com la connectivitat d’emergència via satèl·lit i la supressió de la targeta SIM física, costen una mitjana de 100 euros més que els de fa un any.