Així és el taxi volador que Ferrovial portarà a Espanya
L’empresa d’infraestructures planeja construir 20 ‘vertiports’ a l’Estat i comercialitzar aeronaus elèctriques dissenyades per la ‘start-up’ alemanya Lilium per connectar ciutats
Els cotxes voladors ja no són ciència ficció. Encara estem lluny de deixar aparcats els vehicles privats i substituir-los per aeronaus per desplaçar-se per la ciutat o la carretera, però els taxis voladors que permetin viatjar d’una ciutat a l’altra amb menys temps que per carretera podrien arribar a Espanya pròximament. Es tracta d’aeronaus elèctriques de set places -sis passatgers i el pilot- desenvolupades per la start-up alemanya Lilium.
Fan l’enlairament i l’aterratge verticalment, com els helicòpters, però funcionen amb electricitat i fan molt menys soroll, unes característiques que combinen el respecte pel medi ambient amb el silenci necessari per poder operar a les ciutats sense generar contaminació acústica i resultar còmodes al client. Segons el fabricant, el soroll màxim és de 60 decibels (menys que un assecador de cabells o una aspiradora). Amb tot, tindran els trens d’alta velocitat com a màxims competidors: la velocitat de creuer dels taxis voladors és de 280 km/h i poden arribar als 300 km/h, un ritme lleugerament inferior als AVE, que tenen una velocitat màxima de 330 km/h. La diferència és que les aeronaus no tindran horaris establerts i s’enlairaran a demanda del client. Com qualsevol taxi.
Lilium comercialitzarà els primers taxis voladors el 2024 i espera operar “en múltiples regions” el 2025. Ja té contractats 400 enginyers, ha signat un acord amb Lufthansa per formar els futurs pilots-taxistes i està projectant, de la mà de Ferrovial, la construcció de vertiports a Espanya i als Estats Units. Els vertiports, molt més petits que un aeroport, són les infraestructures que necessiten per poder aterrar i enlairar-se. Construir-los és el pas imprescindible per poder posar en funcionament els taxis voladors. Comptaran amb aparcaments i amb punts de recàrrega elèctrica per als aparells voladors.
Ferrovial projecta dissenyar, construir i operar 20 vertiports a Espanya, a diferents ciutats que encara no ha fet públiques. Per fer-ho, aspira a aconseguir finançament dels fons europeus per a la reconstrucció. La companyia assegura que la viabilitat financera del projecte està subjecta a l’accés als fons del pla de recuperació i, recentment, ja ha participat a les manifestacions d’interès davant el ministeri d’Indústria i del de Transició Ecològica. Per ara, l’acord amb Lilium es limita a la construcció dels vertiports però tot apunta que els taxis voladors que operarà la multinacional d’infraestructures espanyola seran de la start-up alemanya.
Ferrovial ven el projecte com una oportunitat per al medi ambient. L’empresa assegura que amb els vertiports i els taxis voladors, “se substituiran part dels actuals trajectes en cotxe, cosa que reduiria la congestió i les emissions de CO de les carreteres”. Tot i que els anomenin taxis, l’objectiu per ara no és que aquestes aeronaus facin trajectes curts, interurbans, sinó que serveixin per a la mobilitat regional. No es podrà agafar, per tant, un taxi volador per anar des de Barcelona a l’aeroport del Prat, sinó per anar des de la capital catalana a Lleida, València o Mallorca.
Ferrovial calcula que amb els aparells voladors els trajectes es faran amb la meitat de temps que per carretera. El conseller delegat de Ferrovial Aeropuertos, Jorge Gil, destaca que l’empresa busca “noves alternatives de mobilitat sostenible que permetin descongestionar el trànsit interurbà i oferir una experiència al passatger ràpida i còmoda”.
Ferrovial sosté que els taxis voladors -que recorden els jets privats dels multimilionaris-“no seran per a rics”, però tampoc revela quant podria costar un trajecte de 100 km. En qualsevol cas, és poc probable que el seu cost faci que els taxis voladors siguin accessibles a totes les butxaques.