Tecnologia

Catalunya, país de fundadores de ‘start-ups’

És el segon territori de la Unió Europea amb més dones emprenedores, però la paritat encara queda lluny perquè no arriben al 20% del total

Catalunya,  país de fundadores de ‘start-ups’
Pol Casaponsa Sarabia
09/04/2022
3 min

Un estudi de l’agència per la competitivitat de l’empresa del departament d’Empresa i Treball, Acció, situa Catalunya com el segon territori de tota la Unió Europea amb més dones en equips fundadors o directius de start-ups. Només té Berlín al davant, amb un 20,2% de presència femenina com a directives, mentre que a l’ecosistema català és del 19,6%. La directora general d’Indústria i consellera delegada d’Acció, Natàlia Mas, va destacar en la presentació de l’informe que Catalunya, però, segueix “molt lluny d’aconseguir la paritat”.

Aquesta poca presència femenina encara s’accentua més al mirar quantes start-ups estan creades exclusivament per dones, en què el percentatge baixa fins al 12%. Les direccions mixtes encara són més reduïdes i només representen el 8% de les companyies, mentre que les formades íntegrament per homes són el 80% restant.

Per revertir aquestes dades, a principis del 2021 el consolat dels Estats Units va proposar a la patronal Foment del Treball impulsar de manera conjunta una edició catalana de l’Academy for Women Entrepreneurs (AWE). A aquest projecte s’hi poden presentar empreses emergents creades per dones emprenedores que tinguin menys de 5 anys de vida.

En total l’any passat es van presentar setanta-quatre empreses per optar a les trenta places disponibles. “El nivell era molt alt”, assegura la directora d’innovació de Foment del Treball, que lidera el programa internacional AWE, Maria Mora. El programa constava d’un seguiment de totes les etapes de la creació d’una companyia, a més de poder rebre l’assessorament i classes magistrals de dones referents en l’ecosistema d’empreses emergents de Barcelona. La directora d’innovació de Foment destaca que en l’anterior edició “hi hauria d’haver hagut tres projectes guanyadors, però a causa de l’èxit de la convocatòria n’hi va acabar havent sis”.

Un dels projectes que van sortir de la iniciativa va ser The Blue Box. Es tracta d’un dispositiu mèdic que, impulsat per intel·ligència artificial, pot detectar el càncer de mama a partir de l’olor de l’orina. Una altra idea que va sortir del programa va ser MiWEndo, que va crear un dispositiu mèdic que incorpora una tecnologia de microones al procés de colonoscòpia per poder aconseguir diagnòstics més precoços del càncer colorectal.

les dones “no tenen la mateixa visibilitat que els homes”, assegura Maria Mora. Argumenta que per tenir la mateixa repercussió les dones es troben moltes més barreres d’entrada. “L’accés al finançament acostuma afavorir els homes”, diu, cosa que provoca problemes en la viabilitat de les idees de les emprenedores. La directora d’innovació de Foment creu que s’han d’incentivar els espais de debats femenins, ja que ara “estan ocupats per homes”. A més, critica que quan una taula rodona té protagonistes femenines l’etiqueta del debat passa a ser “¿Què opinen les dones sobre el tema en qüestió?” Això, segons explica, no és així quan només hi ha figures masculines.

D’entre tots els sectors, però, segons Mora destaca la importància de les dones en les start-ups que actuen en el sector de la salut, i subratlla la “clara tendència a anar guanyant més espais en aquest tipus de companyies”. De les 1.902 empreses emergents que hi ha a Barcelona, 295 es dediquen a intentar millorar l’àmbit sanitari, cosa que representa un 16% del total.

L’estudi sobre l’ecosistema de les start-ups destaca altres punts. Un dels més rellevants és que un 73% de les empreses emergents catalanes tenien clients estrangers que representaven gairebé la meitat dels seus ingressos, amb un 47% del total. A més, Catalunya es va convertir-se en el segon destí d’Europa per als fundadors d’empreses que van decidir abandonar el seu país d’origen, i això ha provocat que un 17% dels emprenedors que hi ha siguin de fora. L’any 2021 va millorar un 65% la inversió captada per les start-ups catalanes, que va arribar fins als 1.479 milions d’euros amb l’aposta de companyies com Wallapop, Travelperk o UserZoom.

stats