Periscopi global

Tupperware, la llarga agonia d'una icona mundial

Després de 78 anys al mercat, la companyia nord-americana es declara en fallida

Una carmanyola com les de la marca Tupperware.
3 min

WashingtonL'empresa Tupperware, que s'ha acabat convertint en el nom genèric per referir-se a les carmanyoles de plàstic, s'ha declarat en fallida als Estats Units. Després de 78 anys al mercat, l'exitosa marca s'ha trobat asfixiada pels deutes i les caigudes de vendes dels seus productes. Així i tot, l'empresa té la intenció de continuar operant i durà a terme un procés de licitació de 30 dies per trobar un comprador que pugui eixugar, encara que sigui parcialment, els números vermells que arrossega.

Inscriu-te a la newsletter Empreses Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

Les icòniques carmanyoles de plàstic que s'acumulen als armariets de totes les cuines van néixer als anys 40 arran d'unes boletes de polietilè que la companyia química DuPont no creia que pogués aprofitar i que va cedir a Earl Silas Tupper. Gràcies al material, Tupper va poder crear un recipient hermètic que podia conservar els aliments més efectivament que qualsevol altre element que hi hagués al mercat en aquell moment.

La seva popularitat no va arribar fins als anys 50, quan les dones nord-americanes de la generació de la postguerra organitzaven "festes Tupperware" a les seves cases per vendre els recipients. De fet, la clau de l'èxit del producte van ser aquestes trobades impulsades per Brownie Wise. Les festes Tupperware també van ser una via per a moltes dones, fossin casades o solteres, que durant el període de postguerra volien una feina fora de casa. En una època en què es potenciava el rol de mestressa de casa, les festes Tupperware eren una escletxa a través de la qual les dones van començar a obrir-se camí i a empoderar-se, encara que fos dins d'espais que tradicionalment se'ls associava a elles.

El model de col·locar els productes a través de venedores independents era la principal via a través de la qual Tupperware feia la majoria de les vendes. El problema és que les festes Tupperware no van saber adaptar-se als nous temps i l'empresa tampoc va acabar de trobar altres vies a través de les quals promocionar els seus productes.

Final de les patents

Ara bé, la causa principal seria que a partir dels 80 les patents que tenia l'empresa es van anar acabant i moltes companyies van aprofitar l'oportunitat per entrar al mercat amb les seves pròpies còpies de la idea original. Les patents estan dissenyades per durar el temps suficient perquè les empreses que les adquireixen puguin consolidar la seva marca i recuperar la inversió feta per desenvolupar el producte.

La pèrdua de les patents, sumant-hi que la popularitat de la marca va fer que tupperware s'acabés convertint en el genèric per referir-se a les carmanyoles, també ha fet que a la majoria de cases hi hagi tuppers de tota mena, menys de la marca original. "Ara gairebé tothom sap què és Tupperware, però menys gent sap on trobar-lo", va escriure Brian Fox, director de reestructuració de Tupperware, en el document presentat al Tribunal de Fallides dels Estats Units per al Districte de Delaware, dimarts passat.

L'empresa té un deute de 812 milions de dòlars, gran part del qual va ser adquirit a un gran descompte per inversors especialitzats en la compra de deute dubtós al juliol, segons recull Reuters. Aquests nous prestadors havien intentat utilitzar la seva posició de deute per apoderar-se dels actius de Tupperware, inclosa la seva propietat intel·lectual com la marca, cosa que va empènyer l'empresa a buscar protecció contra la fallida, va dir Tupperware.

Després de la pandèmia, l'augment de preu en els costos de la mà d'obra, el transport i els materials bàsics com la resina plàstica també va posar-ho més difícil a l'empresa. Que dimarts passat l'empresa publiqués que havia entrat en fallida tampoc va ser una sorpresa: el mes passat, Tupperware ja havia expressat dubtes sobre la seva capacitat de continuar pels problemes de liquiditat que arrossegava.

Els tambors de la bancarrota ja havien començat a sonar el 2023, quan, arran de la publicació d'uns mals resultats, la mateixa companyia va indicar en un comunicat que patia greus dificultats financeres que en posaven en dubte el futur.

stats