Tricotats ‘made in Barcelona’ superen el baix cost xinès
Tres de cada quatre peces de punt d’Aldomartins, fetes a Igualada, es venen a l’exterior, des dels EUA fins a l’Àsia, on la marca acaba d’obrir botiga pròpia
EN ELS TEMPS en què la moda feta a l’Àsia inunda les botigues europees, també hi ha empreses que aconsegueixen fer el camí invers. Aldomartins és una marca amb seu i producció a Igualada, un dels tallers que ha sobreviscut a la desfeta del sector tèxtil català en les últimes dècades i que avui s’obre camí a l’exterior. Aldomartins tricota peces de punt per a moda femenina que han aconseguit fer forat entre les consumidores de mercats com la Xina i el Japó. A banda del canal de distribució a botiga multimarca, que és el natural al qual s’enfoca, l’empresa assaja amb dues botigues pròpies a Taiwan, segons explica Martí Bisbal, el director general.
Des de fa dos anys Aldomartins té presència a l’Àsia a través de dos socis a Xangai i Hong Kong. “No només és un mercat amb molt potencial, sinó que demostra que està molt interessat en el producte de qualitat fet a Europa”, explica Bisbal. L’etiqueta made in Barcelona els ha obert portes i ha posicionat el seu producte, que parteix d’un preu “mitjà-alt” amb el qual s’allunya d’aquesta batalla, sosté el directiu.
L’especialització de la marca en peces de punt i col·leccions “amb molt color i molta creativitat”, com les que ha mostrat aquesta setmana a la 080 Barcelona Fashion, ha sigut una bona carta de presentació per exportar. També el fet de fer un producte que és “difícil de copiar” perquè comporta una dificultat a l’hora de fer-lo: “Nosaltres no confeccionem a partir de rotllo de tela i patró, sinó que teixim fils amb màquines que valen 100.000 euros cadascuna”, resumeix Bisbal.
L’empresa va llançar-se a vendre a fora l’any 2000, primer a Europa, en països com França, Bèlgica i el Regne Unit. “Vam detectar que havíem de fer alguna cosa original, buscar molt la diferenciació”, explica el directiu. Juntament amb els seus dos germans, Martí Bisbal va agafar les regnes del negoci que havia fundat el seu pare -els altres dos s’encarreguen del disseny i la producció- i 15 anys després Aldomartins té el 75% de les vendes a l’estranger. La facturació d’Aldomartins va arribar als 9,5 milions d’euros l’any passat, un 15% més que l’anterior, i aquest any espera superar els 10 milions d’ingressos.
La marca destaca que precisament el fet d’haver apostat per una producció de proximitat els ha ajudat a créixer. “Som més àgils a l’hora de fer les adaptacions a la col·lecció, com unes talles més grans per a Alemanya o unes mànigues més curtes per al Japó”, sosté Bisbal. L’empresa té 55 treballadors en total i cobreix totes les fases, des de la concepció de la peça fins a l’enviament. Entre els seus plans més immediats de creixement hi ha l’expansió als Estats Units, on ja és present a la Costa Est i ara concentra esforços per fer el pas al mercat de la Costa Oest.