Trainline, l'app per comprar el bitllet de tren més barat que es dissenya a Barcelona
L'empresa es va instal·lar a la capital catalana en plena efervescència del sector per la liberalització


BarcelonaFins fa uns anys no hi havia cap mena de dubte. Quan es volia agafar un tren d'alta velocitat, sempre era un AVE. Només calia barallar-se amb la web de Renfe per aconseguir, després d'actualitzar mil vegades una pàgina que es penjava fàcilment, els bitllets que es volien. Tot i això, no es feia gaire perquè, en aquell moment, viatjar entre Barcelona i Madrid amb AVE sortia massa car. Malgrat que era un trajecte curt i còmode, moltes vegades s'acabava optant per viatjar en avió, a menys que pagués l'empresa.
Però, a partir del 2021, tot va canviar. Just després de la pandèmia, va començar la liberalització de l'alta velocitat amb l'arribada de l'operador francès Ouigo per cobrir el trajecte Barcelona-Madrid, el principal corredor d'Espanya. Poc després va entrar en funcionament l'opció de baix cost de Renfe, AVLO, i l'any 2022 va ser el torn de la italiana Iryo. Amb els anys, la competència es va estendre a la resta de corredors.
La competència ha fet caure els preus dels bitllets, alhora que ha disparat el nombre d'usuaris i ha omplert les estacions de gom a gom. Amb la davallada de preus, s'ha fet més habitual un trajecte que abans només es feia algunes vegades, però també s'ha complicat el procés de compra. Per evitar haver d'entrar a les pàgines web de Renfe, Ouigo i Iryo, o haver-se de descarregar més d'una aplicació, va arribar Trainline.
Tot i que hi ha qui només l'utilitza per veure tots els preus i els horaris que ofereixen els diferents operadors, el distribuïdor de bitllets permet fer tot el procés en una única pàgina web, especialment útil quan l'anada és amb una empresa i la tornada amb una altra, o quan es viatja d'una ciutat a l'altra. "És molt ràpid: completem la compra amb dos clics", explica Pedro García, director general de Trainline a Espanya i, recentment, ascendit a director general a Europa. I, si hi ha cancel·lacions o endarreriments, Trainline també s'encarrega de totes les gestions.
"Quan vam aterrar a Espanya, ens utilitzaven més com un comparador. A mesura que ens hem explicat més, hi ha més usuaris que confien en nosaltres per fer tot el procés", explica García. En els últims dos anys, la companyia ha gairebé triplicat els bitllets venuts a l'Estat, fins als 199 milions d'euros. També ha crescut la seva quota de mercat en les principals rutes, que ha passat del 5% al 12%.
El preu que ofereix Trainline és el mateix que el que s'ofereix a les pàgines web de Renfe, Ouigo i Iryo, incloses les promocions com les del Verano Joven o la Targeta Daurada de Renfe. De cada venda, la plataforma se'n queda una comissió, en funció dels acords comercials que ha tancat amb els diferents operadors. De tots els viatges en alta velocitat que es fan a tot Espanya, Trainline és responsable d'un 18%, és a dir, sense ells no s'haguessin produït.
Nascuda al Regne Unit, desenvolupada a Barcelona
Trainline és un distribuïdor britànic creat l'any 1997, quan els bitllets de tren encara es venien per telèfon. Al Regne Unit es donava una característica clau perquè fos necessària una proposta com la de Trainline. "És un mercat molt fragmentat, amb més de 20 operadors ferroviaris, diferents segons les regions. La confusió del client era molt alta perquè el tren que anava de Londres a Liverpool no era el mateix que el que arribava a Brighton o Leeds", assenyala García. Quan la competència es va anar estenent per Europa, la plataforma va anar entrant a més mercats, especialment europeus, i amb Espanya com un dels més importants, tot i que també està explorant l'expansió a països asiàtics i americans.
Amb oficines a Londres, Edimburg, París i Milà, la companyia va obrir a Barcelona la seva seu per a Espanya l'any 2021. Aquí també va establir un centre de desenvolupament tecnològic, tant per a la web com per a l'aplicació mòbil. "La idea del hub de Barcelona no va ser mai desenvolupar serveis només per a Espanya, sinó donar servei a tota l'expansió internacional de Trainline a Europa", remarca el directiu. A la capital catalana, van començar sis treballadors i han canviat d'oficines tres cops perquè se'ls hi anaven quedant petites. Amb una plantilla actual de 60 treballadors, aspiren a arribar al centenar.
En aquesta actualització constant de la plataforma, Trainline ha anat incorporant nous serveis, com els bitlles de trens de Rodalies, que s'estan venent molt a Barcelona i Madrid, i ha arribat a acords amb empreses com Booking i Cabify. "No volem oferir només el servei de transport, sinó també el d'allotjament o de guies turístics. Hem de pensar què més podem oferir al client una vegada hagi comprat el bitllet Madrid-Barcelona", avança García.
Després d'anys de caigudes significatives dels preus, que s'havien anat moderant en corredors com els de Madrid i Barcelona, preocupa el repunt que s'està registrant des que Renfe va eliminar la seva marca de baix cost. En només un mes, els bitllets de tots els operadors s'han encarit un 40% per a aquest trajecte, independentment de l'operador, situant el preu mitjà en els 80 euros i escalant fins als 150 euros en cap de setmana.