El secret dels Felipe II, els mantecados selectes que tothom busca per Nadal
La companyia mou 4,5 milions d'euros anuals tot i comercialitzar el producte només durant 50 dies
Al Mercat de Sant Antoni, a Barcelona, un noi s'atura davant el taulell de Casa Sendra. Repassa les vitrines de la xarcuteria i hi compra unes llonzes de pernil serrà, un bull blanc i un parell de fuets. "Ets del barri?", li pregunta el dependent mentre li acosta el datàfon. Quan li respon que sí, s'ajup sota el taulell, allarga el braç dins d'una capsa i, d'amagatotis, li regala un mantecado Felipe II perquè se l'endugui a casa. "No en facis cas, del nom: tu tasta'l i, si t'agrada, que sàpigues que en venc", li diu. L'estampa es reprodueix arreu. Aquests dies de Nadal, en diverses parades de mercat i comerços de proximitat han aparegut capses amb la cara de Felip II de Castella, el logotip del producte estrella de la Confiteria Blancanieves Tejedor.
De les instal·lacions que aquest negoci té en un polígon industrial de Vitòria, a mitjans de novembre comencen a sortir-ne camions carregats de capses. A l'interior, embolicats dins d'un paper blanc, hi ha els cobejats mantecados. Estan fets, només, de quatre ingredients: farina de blat, sucre glaç, llard de porc i farina d'ametlla marcona. Però, tot i això, són un èxit. "No són només uns dolços de Nadal, sinó que la marca els ha sabut vestir com una experiència", diu Carolina Luis-Bassa, directora del màster de màrqueting de la UPF-Barcelona School of Management. De fet, no són gens fàcils d'aconseguir, i això n'esperona la fama. "Producció limitada", s'afanyen a anunciar al compte d'Instagram els responsables d'elaborar-los, a la biografia del perfil. Es fan de forma artesanal, amb ingredients de molta qualitat, i tenen una plantilla reduïda: segons les dades del Registre Mercantil, són només 18 treballadors.
Tot i comercialitzar-los només del 15 de novembre a la primera setmana de gener, el 2023 van facturar més de 4,5 milions d'euros i van tancar amb números verds: 824.000 euros de benefici. No són pas barats: es venen a 41 euros el quilo; a gairebé 1,60 la unitat. Però, quin és el secret per haver sabut posicionar tan bé un producte al mercat amb una estacionalitat tan marcada?
Una bona història
"Quan et parlen de Felipe II, immediatament sents que no estàs comprant un mantecado qualsevol, sinó un de molt autèntic i especial: han sabut transmetre la història que hi ha darrere el producte", diu l'experta. En els temps de Felip II (1527-1598), a Espanya els polvorons i mantecados eren anecdòtics. De fet, tot just acabaven de néixer els primers, als municipis sevillans d'Estepa i Antequera. Segons la marca, existeixen referències literàries, tradicions i llegendes que apunten que el mantecado va ser el producte que el comte de Benavent va oferir a Felip II perquè regalés a la seva esposa Isabel de Valois, de qui estava bojament enamorat. "El nom dels nostres mantecados surt d'aquí", aclareixen l'empresa.
Ara bé, la recepta del mantecado que va cruspir-se la reina consort fa més de 500 anys no té res a veure amb l'actual. Els Felipe II que avui es troben a les botigues tenen l'inici al 1900, en un carrer de Sevilla. Allà, el mestre confiter Juan Álvarez Fernández va obrir-hi una fàbrica d'aquest tipus de dolços i va crear la marca: el nom, el color grana de la tinta, la silueta del rei i la frase Exquisitos mantecados Escorial que encara avui l'envolta. El 1903 va rebre la Medalla d'Or de l'Exposició Internacional de Madrid. El 1918, Fidel Díez Pérez, un confiter basc, va acordar amb ell explotar la marca i la recepta a les províncies del nord d'Espanya. Els seus fills van allargar-ne la comercialització fins a la dècada del 1990, quan la marca va passar a les mans de l'actual Confiteria Blancanieves Tejedor.
"La mescla entre l'origen andalús i la continuïtat basca no ha restat gens d'autenticitat al producte; de fet, hi ha afegit una dimensió cultural molt interessant", diu Luis-Bassa. Per a ella, els bascos tenen una tradició culinària molt arrelada i una cura especial per als productes de qualitat. "La tradició espanyola i l'enfocament empresarial basc han sabut mantenir l'esperit d'aquests mantecados i dotar-los d'un impuls renovat per arribar a altres mercats", apunta. Avui, l'obrador en distribueix a una vintena de països i encara continua recollint premis. L'últim, el Superior Tast Award 2024, que atorga l'International Taste Institute des de fa més de vint anys. A les vitrines també hi té guardons recollits a Portugal, Suïssa, França, Polònia, l'Argentina, Mèxic, Holanda i Itàlia. "De la mateixa manera que a l'imperi de Felip II no es ponia mai el sol, el mantecado que fem està molt estès pel món", fan el símil els actuals propietaris.
-
1900
El mestre confiter sevillà Juan Álvarez Fernández idea la recepta i crea la marca
-
1903
Els seus mantecados reben la Medalla d'Or de l'Exposició Internacional de Madrid
-
1918
Obre mercat al nord d'Espanya, de la mà del confiter Fidel Díez Pérez
-
1990
La marca passa a les mans de la confiteria Blancanieves Tejedor, a Vitòria
-
2023
Amb 18 treballadors, factura 4,5 milions d'euros anuals