Innovació

Els pares catalans del carregador de cotxe elèctric més barat del món

Un 'spin-off' de la UPC desenvolupa un sistema que costa només 250 euros

Un cotxe conectat a un punt de càrrega
3 min

Entre 600 i 7.000 euros. Aquesta és la forquilla de preus en la qual es mouen els carregadors de cotxe elèctric. Així, al preu del vehicle, més car que els de combustió interna, s'hi ha de sumar aquest accessori si es vol tenir un punt de recàrrega a casa o a l'aparcament privat on es té una plaça. I per als operadors d'aparcaments oberts al públic, dotar de punts de recàrrega totes les places pot ser una inversió molt costosa. Però ara hi ha una opció més barata: un carregador de cotxe elèctric que tindrà un preu de només 250 euros. Aquest carregador l'ha desenvolupat TeknoCEA, un spin-off de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC TECH). Es tracta d'una empresa que desenvolupa components, sistemes i serveis d'electrònica de potència personalitzats a empreses i laboratoris.

Inscriu-te a la newsletter Empreses Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

L'empresa ha dissenyat aquest carregador, però no n'és l'únic pare. L'encàrrec l'ha fet una altra empresa catalana, en aquest cas pública, de capital municipal: Barcelona de Serveis Municipals (BSM). En iniciativa conjunta amb el Comissionat de l'Agenda 2030 de l'Ajuntament de Barcelona, va proposar un concurs públic dins del programa InnovAcció 2030 amb l'objectiu de promoure la mobilitat elèctrica. Així es va plantejar un concurs públic amb dos reptes: punts de recàrrega de cotxe elèctric de fàcil implementació, mòbils i de baix preu. Dos projectes van ser els guanyadors i els seus productes s'implementaran en una prova pilot a la xarxa d'aparcaments de BSM durant el primer semestre del 2024. L'execució de les dues propostes compta amb un pressupost total de 160.000 euros.

Un dels reptes suggerits era desenvolupar un nou concepte de punt de recàrrega de vehicle elèctric de baix cost i fàcil manteniment. De moment, se'n fabricaran cinc prototips per avaluar el seu rendiment i viabilitat. El guanyador va ser TeknoCEA. El requisit era desenvolupar un punt de càrrega amb un cost inferior als 400 euros per unitat. L'spin-off de la UPC no només ho va aconseguir, sinó que va proposar un sistema que té un cost de 250 euros la unitat. És a dir, amb una rebaixa de vora el 80% respecte del cost dels punts de recàrrega actuals. El pressupost per desenvolupar aquest repte és de 70.000 euros.

Il·lustració

"Són punts de càrrega lenta, de 7,2 kW", matisa Josep Maria Deulofeu, director de serveis de mobilitat urbana de BSM. És a dir, han de servir perquè els abonats puguin deixar el cotxe endollat, per exemple durant la nit, per carregar-lo. Aquests punts es gestionaran de manera centralitzada per la xarxa de BSM. Això abarateix el cost, indica Deulofeu, "perquè la intel·ligència està centralitzada". Per al seu ús no caldrà una aplicació específica, sinó que funcionaran amb l'apli Smou de la xarxa Endolla Barcelona.

L'altre repte que es plantejava era un punt de càrrega flexible i mòbil, que es pugui portar d'una plaça d'aparcament a l'altra sense dificultats, donant cobertura a les diferents necessitats sense estar fixat a un únic emplaçament. Un element important és que el punt de càrrega ha d'estar preparat per comunicar-se amb el sistema central de gestió de xarxa d'Endolla Barcelona –la xarxa municipal d'electromobilitat de BSM–. A més, aquest carregador ha de poder interactuar amb l'aplicació municipal Smou.

L'empresa guanyadora d'aquest repte, a diferència de la del carregador low cost, no és catalana. És EV Safe Charge, una start-up de Califòrnia. El pressupost per desenvolupar aquest sistema és de 90.000 euros. L'empresa californiana ha desenvolupat ZiGGY, un carregador de vehicle elèctric que és mòbil i robòtic. Amb rodes, aquest carregador es pot traslladar d'una plaça d'aparcament a una altra sense dificultat.

Tant el punt de recàrrega mòbil com els cinc punts de recàrrega de baix cost es testejaran amb usuaris reals d’Endolla Barcelona durant el primer semestre del 2024 a l’Aparcament BSM Plaça Navas-Paral·lel, on BSM vol concentrar diferents proves pilot de projectes d’innovació en l’àmbit de la mobilitat. La xarxa pública de recàrrega Endolla Barcelona, gestionada per BSM, compta amb 720 punts de recàrrega distribuïts per tots els barris i districtes de la ciutat. Aquesta xarxa concentra el 75% dels punts de càrrega als Aparcaments BSM per prioritzar la recàrrega sostenible, planificada i en hores vall, alliberant l’espai públic per a altres usos. Aquest 2023, la xarxa continuarà creixent fins a assolir els 1.000 punts. Endolla va tancar el 2022 amb més de 16.000 usuaris i va superar les 100.000 recàrregues.

"El que volem és dinamitzar el mercat de carregadors", explica Deulofeu, que assegura que amb la xarxa actual de BSM ja tenen més oferta que demanda de punts de recàrrega a la ciutat de Barcelona. Però, amb tot, manté que s'ha d'ampliar aquesta infraestructura davant el canvi cap a l'electrificació de la mobilitat.

stats