Oci

Parcs d'atraccions: entre el canvi climàtic i la incertesa

El sector dels complexos de lleure, recuperat del sotrac de la pandèmia, afronta un futur marcat per les temperatures extremes, les convulsions geopolítiques i la irrupció de la IA

Usuaris d'un model d'atracció al congrés IAAPA de la indústria de parcs temàtics i aquàtics celebrada a Barcelona.
05/10/2025
6 min

BarcelonaMés calor, més incertesa i canvis tecnològics. Amb aquests reptes per endavant mira al futur l'ampli sector dels parcs d'atraccions, que agrupa des de companyies de turisme pur i dur amb grans grups industrials fabricants de muntanyes russes o màquines recreatives i que depèn, en bona part, de la bonança econòmica i climàtica per tirar endavant. "No resolem problemes al món, però creem molt bons records", va dir sobre el negoci del sector Antonio Zamperla, conseller delegat de la històrica companyia italiana de disseny d'atraccions que porta el cognom de la seva família.

Inscriu-te a la newsletter Empreses Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

Les principals empreses del sector que operen a Europa es van trobar la setmana passada al congrés anual organitzar per IAAPA, la patronal internacional de la indústria, a la Fira de Barcelona. L'esdeveniment va rebre prop de 16.000 visitants i s'hi va exhibir unes 700 empreses, segons dades dels organitzadors.

Com és habitual en aquest tipus de congressos, les empreses van transmetre un missatge d'optimisme que, en aquest cas, estava sustentat en fets. Algunes de les companyies més grans van anunciar noves atraccions o noves obertures de parcs i, en general, els directius es van mostrar satisfets per com avança el sector en aquests últims anys, quan tota la indústria del lleure s'ha hagut de recuperar del fort sotrac de tres anys de pandèmia, confinaments i turisme sota mínims.

Les bones perspectives del sector no estan ajustades i hi ha alguns interrogants de cara a com evolucionarà el negoci. En aquest sentit, el 2025 ha estat un any més complicat que els anteriors. Entre les pors dels sectors hi ha, sobretot, l'evolució de l'economia i la creixent incertesa a escala global. "Donald Trump no està ajudant gaire, l'agitació no és la normalitat", va dir Zamperla en una taula rodona durant el congrés de IAATA.

Les tensions geopolítiques i el ritme lent de creixement de les grans economies europees –Alemanya, la locomotora del continent, porta gairebé tres anys de recessió– fan que el creixement sigui inferior i, per tant, els sous i la seguretat laboral de les famílies se'n ressentin. Això fa que en moments d'incertesa, la gent s'ho pensi més a l'hora de gastar els diners en parcs d'oci.

Inflable al congrés IAAPA de Barcelona.

Tot i els temors de la indústria, hi ha excepcions. Una d'aquestes és el parc català PortAventura World. "Els anys més difícils han sigut els últims", va assegurar el seu conseller delegat, Fernando Aldecoa, que va destacar que aquest 2025 ha sigut "realment bo, especialment per al parc aquàtic". En aquest aspecte, a PortAventura l'ajuda el fet de tenir un model força diversificat, ja que combina turisme pur (amb una desena d'hotels) i tres parcs diferents: l'original de PortAventura, un parc aquàtic i el més recent, Ferrari Land, cosa que el converteix en el segon complex d'oci d'Europa, només superat el 2024 pel de Disney a París.

El perill del canvi climàtic

Des de fora, el negoci dels parcs d'oci pot semblar que es basi en les atraccions, ja siguin tobogans amb piscines, muntanyes russes o màquines de videojocs, però la realitat és diferent: de mitjana, el 50% dels ingressos dels parcs prové de la restauració, segons dades del sector, tot i que varia molt segons el país. "A Alemanya o als Països Baixos és impossible no oferir-hi menjar, mentre que al sud de França no hi ha cap problema en vendre-hi només refrescos", va explicar Édouard Malnoy, conseller delgat d'Hadrena, una multinacional francesa fundada el 2021 que gestiona parcs de lleure indoor –és a dir, que no són a l'aire lliure– en diversos països, inclòs Espanya.

"La ubicació és clau, perquè el mercat cada vegada és més competitiu, i hi ha empreses més fortes", va afegir Malnoy. En aquest aspecte, doncs, la regió del món en la qual es troba un parc pot marcar molt el seu èxit futur, sobretot pels efectes que té el canvi climàtic sobre els hàbits de consum dels clients. Segons va informar Bloomberg al juliol, amb l'onada de calor tòrrida que va afectar bona part dels Estats Units durant la primavera passada, va caure un 9,6% l'afluència de públic als parcs temàtics del país, però segons Six Flags, el gegant mundial del sector, la davallada va superar el 17%. Simplement feia massa calor per passar el dia passejant per un parc.

El màxim executiu de PortAventura va destacar justament que el canvi climàtic és un dels elements més a tenir en compte. En el cas del parc català, cal tenir en compte que es troba a la costa del Mediterrani, que és una de les regions d'Europa on els experts esperen que l'escalfament global afecti més greument, sobretot pel que fa a increments de temperatures i modificacions dels patrons de pluja.

Segons Zamperla, dos dels ingredients perquè la indústria prosperi són "pau i bon temps", la qual cosa explica les inquietuds en un moment de conflictes a Ucraïna i al Pròxim Orient, tensions comercials i diplomàtiques i un clima cada vegada més embogit.

La IA desperta poc entusiasme

Un altre element que el sector té en compte de cara al futur immediat és la intel·ligència artificial. Malgrat la irrupció de la IA en molts àmbits del sector tecnològic, de moment el món dels parcs d'atraccions encara no l'ha integrat de manera àmplia i, quan ho fa fet, ha sigut en l'àmbit de negoci i de la gestió, no com a part de les atraccions o com a elements que afectin de manera directa l'experiència dels visitants dels parcs: "Per ara té poca presència a l'hora de construir activitats", diu Malnoy, que també assenyala que sí que s'utilitza en la "part del darrere" del negoci, com ara "les finances o les anàlisis".

Un simulador de curses de Fórmula 1 al congrés IAAPA de Barcelona.

Segons Zamberla, la seva empresa ha adoptat la IA sobretot per "predir el manteniment" de les atraccions que dissenya en un moment en què "trobar personal per fer manteniment és un problema". Així, el directiu italià preveu que el sector es mogui cap a "atraccions predictives" el manteniment de les quals es vagi adaptant al que cal en cada moment, però la seva companyia no l'utilitza en el desenvolupament de noves atraccions.

Per la seva banda, però, Aldecoa va assegurar que la IA ja és "part de la cultura" de les empreses, perquè està "incrustada en el dia a dia" del negoci. Ara bé, PortAventura World tampoc té, de moment, cap atracció en què la IA formi part de l'experiència de l'usuari.

De fet, Zamperla va admetre que els canvis tecnològics poden crear disrupcions en el model de negoci de moltes empreses del sector, però alhora recalca que els parcs de tota la vida encara tenen un llarg camí d'ara endavant. "Les atraccions encara són un gran èxit", va comentar, per molt que els dissenyadors d'atraccions busquin com adaptar-se a la irrupció de noves tecnologies.

Sobre aquest fet, el consell delegat de la multinacional italiana preveu canvis en les dècades vinents, sobretot per fer les atraccions més "interactives" i "immersives" per als visitants (a Catalunya, Zamperla va dissenyar Virtual Express, una muntanya russa amb realitat virtual al Tibidabo de Barcelona). "Els nens avui interactuen amb pantalles" des de ben petits, va recordar, cosa que forçarà les companyies a avançar per aquest camí, que no veu malament: "La interactivitat pot unir famílies, és una àrea en què es pot ser inclusiu", afegeix.

I els casinos?

Amb tot això, el congrés IAAPA a Barcelona va reunir empreses del sector de parcs de lleure, que inclou parcs d'atraccions, aquàtics, temàtics i recreatius. El que no hi havia, però, eren empreses del sector del joc, com ara casinos. Entre els fabricants, n'hi havia de màquines recreatives –els jocs de centres d'arcade–, però no d'escurabutxaques.

Per tant, en aquest ambient, projectes com els del Hard Rock als terrenys del Centre Recreatiu i Turístic de Vila-seca i Salou ni tan sols van aparèixer en les converses. Preguntat sobre el futur immediat del parc, el conseller delegat de PortAventura no va mencionar en cap moment la possibilitat que el Hard Rock acabi sent una realitat. Si bé és cert que Hard Rock i PortAventura són empreses totalment diferents i, per tant, els consellers delegats han de ser cauts a l'hora de parlar d'altres companyies, Aldecoa va assenyalar que el creixement del parc català passa per "més hotels i més atraccions".

Una màquina de ganxo al congrés IAAPA de Barcelona.

Així mateix, es va mostrar "interessat en l'entreteniment" al parc i més concretament en els espectacles que s'hi ofereixen, enfocats a un públic clarament familiar. "L'entreteniment de qualitat és clau" de cara al futur, va afegir Zamperla.

No obstant això, entre els nous hotels que planeja obrir, Aldecoa va plantejar al març en una entrevista al Diari de Tarragona la possibilitat que un dels hotels del complex de joc del Hard Rock estigui en mans de PortAventura. El conseller delegat del parc temàtic català s'ha mostrat favorable públicament a la construcció del macrocasino a Salou perquè –opina– ajudaria a desestacionalitzar el turisme del municipi. De fet, la Costa Daurada encara té una forta dependència dels mesos d'estiu, malgrat els esforços del parc per ampliar la temporada amb campanyes d'ofertes durant la tardor (amb Halloween) i per les vacances de Nadal.

stats