La nova consola de Nintendo catapultarà l'empresa?
La firma confia que el preu i la portabilitat de la Switch 2 compensin les poques millores en processament
![La seu de Nintendo als Estats Units.](https://static1.ara.cat/clip/625f2cdc-d565-46b7-8cbc-04fca50bb5aa_source-aspect-ratio_default_0.jpg)
El fabricant de maquinari de jocs més exitós del món no ha llançat una nova consola en gairebé vuit anys. No obstant això, l'interès al voltant de la Nintendo Switch 2, que la firma preveu llançar en els mesos vinents, ha estat relativament tranquil. El mes passat Nintendo va publicar un breu vídeo que presentava el dispositiu, que s'assembla molt al seu predecessor. Sota la carcassa de plàstic no hi ha massa emoció: els analistes esperen que la consola tingui aproximadament la mateixa capacitat de processament que la PlayStation 4 (PS4) de Sony, que ja té més d'11 anys.
La Switch 2 és una ovella amb pell d'ovella. Aleshores, per què el preu de les accions de Nintendo està en el seu màxim històric? Com que una potència de càlcul més gran comporta una disminució de les millores de l'experiència de joc, Nintendo aposta que els consumidors estan disposats a canviar el processament per la portabilitat i el preu. Això va resultar ser una aposta guanyadora amb la Switch original. Amb la seva pròxima consola, Nintendo duplica aquesta estratègia.
Les primeres rondes de les "guerres de consoles" es van definir per la competència sobre allò que podien fer les màquines. Cada nova generació de consoles representava un canvi d'esglaó en la fidelitat gràfica o la mecànica de joc. La N64 de Nintendo, llançada el 1996, va catapultar el Mario de les dues a les tres dimensions; la PlayStation 2 de Sony, llançada l'any 2000, va passar d'una Lara Croft més rectangular a una altra de curvilínia.
Avui cada actualització és marginal. La PS5 Pro de Sony, una gran bèstia de 700 dòlars llançada al novembre, ofereix millores respecte a la PS5 que són imperceptibles per a la majoria dels jugadors. Com a resultat, molts ja no es molesten a actualitzar-la: gairebé la meitat dels jugadors actius de PlayStation encara fan servir una PS4 antiga, diu Sony. Els editors de jocs se centren cada vegada en màquines més antigues: Electronic Arts va llançar recentment una versió del seu últim joc Star Wars per a PS4, més d'un any després del llançament de la PS5.
La primera generació de Nintendo Switch va demostrar que una consola ja no necessita ser avantguardista per ser un èxit comercial. El 4 de febrer Nintendo va informar que les vendes en la història del dispositiu havien arribat als 151 milions d'unitats, just per sota del rècord establert per la PS2 fa 20 anys. La Switch va empènyer el benefici operatiu de Nintendo fins a prop del seu màxim històric, tot i que recentment aquest ha començat a baixar de nou a mesura que el dispositiu ha envellit. La Switch 2 serà compatible amb versions anteriors, cosa que significa que milions d'usuaris actuals poden actualitzar-se i seguir jugant als seus jocs antics. Els analistes esperen que la nova consola tingui un cost modest d'entre 400 i 500 dòlars (malgrat les tarifes de Trump), que també hauria d'ajudar les vendes.
Tot i que encara té poca potència en relació amb els seus companys, la nova consola de Nintendo promet més capacitat informàtica que la Switch de primera generació. Això crea una "oportunitat potencialment transformadora" per als editors de jocs, diu l'analista de tecnologia Matthew Ball. Molts dels títols més populars dels últims anys, com ara Call of duty d'Activision o Red dead redemption 2 de Take-Two, no es poden jugar amb la Switch. La nova consola de Nintendo oferirà prou potència per admetre'ls. L'oportunitat d'arribar a milions de jugadors a la plataforma de Nintendo obre un gran mercat nou per a aquests editors.
Guerra de les consoles portàtils
Ho necessiten: l'augment dels costos de desenvolupament i la demanda estancada han empès molts fabricants de jocs a la crisi. El mes passat Electronic Arts va reduir dràsticament la seva previsió d'ingressos per a aquest any. El futur d'Ubisoft és incert després d'una sèrie de fracassos; el fabricant francès de jocs ha perdut al voltant del 90% del seu valor de mercat des del seu màxim del 2018. Fins i tot Sony i Microsoft, els principals rivals de Nintendo, s'espera que publiquin més jocs a la seva plataforma per recuperar els creixents costos de desenvolupament. Sony va llançar recentment Lego horizon adventures per a la Switch, i Microsoft anima els usuaris de Xbox a "jugar a qualsevol lloc", venent subscripcions de jocs que es poden utilitzar en qualsevol dispositiu.
Josh Chapman, del fons de capital risc especialitzat en videojocs Konvoy, opina que és poc probable que les vendes de la Switch 2 coincideixin amb les de la seva predecessora. Mentre que la Switch original tenia poca competència en el mercat de les consoles portàtils, l'espai ara s'està omplint. L'Steam Deck portàtil, llançat el 2022 per Valve, una altra empresa de videojocs, ofereix títols per a PC portàtils. Valve va anunciar el mes passat que també alimentarà noves consoles portàtils fabricades per Lenovo. Es diu que Microsoft i Sony estan treballant en dispositius portàtils per a Xbox i PlayStation. Si les antigues guerres de consoles tractaven de construir les màquines més poderoses, la pròxima batalla pot ser en la fabricació de les més petites.