Eureka

El misteri del Mistol: qui és el veritable pare de l'històric sabó de rentar plats?

Procopio Rojo, un soldat retirat, va començar a fabricar-hi el primer detergent comercial que no calia comprar a granel el 1953

EUREKA Mistol web
29/01/2025
3 min

A la cuina del restaurant hi ha una dona amb el jersei arremangat que capbussa les mans en una pica plena de plats bruts i escuma. "Cada dia teniu més gent... i també més coses per rentar!", li diu un client. Ella se'l mira amb un somriure. "No passa res! Mistol ho neteja tot!", li etziba. Aquest era l'estil d'espot que, a la dècada del 1970, omplia els televisors espanyols. Però, qui hi havia darrere l'èxit del Mistol? En aquells moments, la marca era propietat de la multinacional alemanya Henkel, fundada el 1876 i avui mestressa de marques com el dentífric Licor del Polo, el lleixiu Estrella i el detergent Dixan. Ara bé, la fórmula magistral del sabó de rentar plats no la va crear aquest colós químic. L'origen del Mistol ha estat envoltat d'una aurèola de misteri.

Inscriu-te a la newsletter Empreses Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

La llegenda popular més estesa situa el naixement de la fórmula del Mistol a la Ribeira Sacra, a Galícia, enmig de paisatges verds, vinyes i les aigües de tres rius: el Miño, el Sil i el Cabe. Concretament, a la ciutat de Monforte de Lemos. El 1953 un soldat espanyol retirat anomenat Procopio Rojo va començar a fabricar-hi el primer detergent comercial que no calia comprar a granel: venia envasat en ampolla de vidre. Amb una intensa campanya publicitària als diaris de l'època, ben aviat el negoci va créixer com l'escuma. Pels pobles de Galícia corria Praxedes Rodríguez, el comercial que s'encarregava de donar a conèixer el producte. La gent el coneixia amb el sobrenom d'El Mistol. "Se'l podria considerar l'introductor del detergent a Galícia", explica el periodista Ángel Arnaiz al diari gallec El Progreso. "Va dedicar-s'hi en exclusiva, després de deixar de representar altres marques", detalla.

L'interès alemany

Precisament, juntament amb l'article d'Arnaiz, El Progreso n'ha publicat diversos per intentar treure l'entrellat de l'origen gallec del Mistol. "Si és un mite o una realitat, és una pregunta que no és gens senzilla de respondre", reconeix Luis A. Rodríguez en un dels altres reportatges que hi signa. Les seves investigacions els han conduït a una conclusió: el Mistol no va néixer a Monforte, però la ciutat gallega hi va jugar un paper crucial a l'hora de fer-lo popular a Espanya. La fórmula del sabó es va crear una mica més al nord, a França, a Neuilly-sur-Seine. En aquest municipi a tocar de París, la firma francesa Seinova va inventar-se el compost químic clau del Mistol. L'empresari Ignacio Pujol Sánchez va assabentar-se'n i va fer d'intermediari amb diversos fabricants espanyols de lleixiu per comercialitzar-lo a Espanya, dividint-se el territori. A Galícia, el responsable de produir-lo i vendre'l va ser, efectivament, Procopio Rojo.

El negoci va fer-se gran amb ell al capdavant, però el 1968 va vendre's l'empresa. L'alemanya Henkel havia sentit a parlar de l'èxit del producte i va estendre un talonari per quedar-se amb la producció i la comercialització de Mistol, que ja era líder, a tot Espanya. Sota el seu segell, el detergent va continuar expandint-se i van arribar al mercat noves fórmules. El 1996, amb una fórmula més concentrada; el 2014, amb una recepta millorada per eliminar millor el greix i les incrustacions. Però la marca va suposar un abans i un després, també, en l'àmbit de la publicitat. "Amb eslògans com «Neteja de confiança», va saber crear una forta connexió emocional amb el públic, a qui recordava l'efectivitat del producte i l'antiguitat de la marca", explica Neus Soler, experta en màrqueting de la UOC. "El seu valor recau en la combinació de tradició, preu competitiu i fiabilitat, que el posicionen com una alternativa familiar i pròxima", continua.

El 2020 Mistol va encetar una nova etapa. Henkel va anunciar que s'havia venut la marca a la valenciana Químicas Oro, avui rebatejada com a OroBrands. El preu no es va fer públic, però aquell any la facturació de l'empresa espanyola ja va créixer un 11%, fins als 51 milions d'euros. "Ens volem centrar en enfortir el lideratge en aquelles categories en què ja som líders i consolidar la nostra posició en categories en creixement", va argumentar Henkel en un comunicat. "Seguint el criteri, hem decidit vendre la marca Mistol per prioritzar altres marques que puguin créixer en el futur", va afegir. Des d'aleshores, Henkel ha centrat esforços en el sabó rentavaixelles Somat.

Les dates clau
  • 1953

    A Monforte de Lemos, Procopio Rojo comença a fabricar i distribuir Mistol a Galícia.

  • 1969

    L'èxit de Mistol arriba a orelles de l'alemanya Henkel, que compra la marca.

  • 1980

    En aquells anys, la forta inversió en publicitat la consolida al capdavant del mercat.

  • 1996

    Arriba als supermercats una fórmula renovada i més concentrada, que es revisarà el 2014.

  • 2020

    Henkel es desfà de Mistol, que passa a mans d'Oro, una química valenciana del grup francès Altaïr.

stats