Martorell aterra (a mitges) al saló de l'automòbil de Múnic
Cupra copa la presència, mentre que la marca Seat passa totalment desapercebuda


La planta de Seat a Martorell va tenir un paper rellevant, com mai, en la presentació del grup Volkswagen a l'IAA Mobility, el saló de l'automòbil de Múnic. L'acte amb els màxims representants del consorci alemany –entre els quals el primer executiu del consorci alemany, Oliver Blume– va començar amb la presentació mundial dels dos primers models elèctrics que es fabricaran al Baix Llobregat: el Cupra Raval i el Volkswagen ID Polo. Després es van presentar cotxes d'altres marques del grup, com els que es produiran a la planta de Volkswagen a Landaben (Navarra), dos models elèctrics també basats en la plataforma urbana compacta del grup: el Volkswagen ID Cross i l'Skoda Epiq.
Tota una declaració d'intencions del grup Volkswagen: Espanya produirà els models elèctrics més petits i assequibles (és un dir, els més barats costaran uns 25.000 euros) del grup. Després van aparèixer altres models de les marques del grup, com Audi o Porsche. És a dir, Seat va estar present en el gran esdeveniment del grup, però com a fabricant. Entre els models que es van mostrar a la premsa i es van exposar al saló o als estands repartits per la ciutat, cap cotxe de la marca catalana.
Ben diferent que la seva insígnia esportiva. Cupra va estar present a la gran première amb el model Raval, el seu pròxim llançament, que arribarà el primer trimestre de l'any que ve. També amb un enorme i futurista espai al centre de la ciutat on es van mostrar les edicions Tribe dels models actuals i es va presentar el prototip d'un nou model, el Tindaya. Un model futurista, de 4,70 metres. Malgrat que molts cops els prototips no acaben mai al mercat, en aquest cas el president interí de Seat i Cupra, Markus Haupt, assegura que el veurem als nostres carrers "a principis de la pròxima dècada".
Un apunt. Per batejar aquest model, els directius de la companyia han recorregut a un topònim canari, trencant així amb la tendència de noms catalans dels últims llançaments de la companyia: Born, Tavascan, Terramar i Raval.
Haupt, en les seves trobades amb els periodistes, va posar en valor la marca Cupra, la que més creix a Europa, segons la patronal europea Acea. No es va cansar de dir que quan acabi aquest any ja s'hauran venut un milió de vehicles de la firma esportiva, creada fa només set anys. Un període en què aquesta marca ha posat al mercat set models diferents. En canvi, la seva germana Seat va fer el seu últim llançament l'any 2020, quan va treure al mercat l'última generació del León, i a curt termini no té previstos nous llançaments, més enllà de les profundes actualitzacions dels models Ibiza i Arona en els pròxims mesos.
Més gamma Cupra que Seat
La pregunta és clara. Per què Cupra està tan activa com a marca, mentre que Seat no renova la seva gamma? La resposta la va apuntar Haupt. Cupra és molt més rendible que Seat, perquè ven models més cars que deixen més marge. Com que el cotxe a Europa es dirigeix cap a un canvi de tecnologia al voltant de l'electromobilitat, i això n'encareix la fabricació, l'aposta és Cupra. Haupt ho va deixar ben clar: "Llançar un Seat elèctric avui dia és inviable", va reblar el directiu. Malgrat tot, no és un tancament de porta total. "Un Seat elèctric és una cosa que ens agradaria fer –va indicar Haupt–, perquè el futur és elèctric". Però ara com ara, els números no surten. "Arribarà un dia que suposo que sí", va afegir el màxim directiu de Seat, tot i no aventurar-se a dir quan.
Ara, la lluita de Seat és aconseguir una segona plataforma elèctrica per a la fàbrica de Martorell. "L'estratègia de futur és tenir una segona plataforma a la fàbrica", va admetre Haupt, que va deixar clar que no és una decisió que depengui de Seat, sinó del grup. "No és una decisió que puguem prendre nosaltres", va admetre el directiu.
Mentrestant, sembla que el consorci alemany aposta per Espanya com a centre de fabricació dels cotxes elèctrics petits i més barats de totes les marques del grup. Això després de fer una inversió d'uns 10.000 milions d'euros (juntament amb els seus socis) per fabricar cotxes elèctrics, amb la planta de bateries que s'està aixecant a Sagunt i l'electrificació de les fàbriques de Martorell i Pamplona. Tot i l'aposta pel cotxe elèctric de Volkswagen, l'automobilística continua demanant a la Comissió Europea una legislació clara a llarg termini.
Però també hi ha una reclamació al govern espanyol. Si Espanya fabrica cotxes elèctrics, s'ha de facilitar l'accés a aquests models, i això passa, segons Haupt, per ajudes directes al comprador, no com les actuals del pla MOVES, que triguen a arribar a la butxaca del consumidor.