Cosmètica
Empreses 10/12/2022

L’empresa que va a cinc minuts el zombi

Always MakeUp ha maquillat unes 10.000 persones com si fossin monstres en l’última campanya de Halloween a PortAventura

3 min
Always MakeUp pot absorbir grans volums de feina sota pressió, com el Carnaval

Més o menys en cinc minuts, un zombi. Làtex, cosmètics i pinzells en mà, l’equip d’Always MakeUp ha maquillat unes 10.000 persones com si fossin monstres aquesta última campanya de Halloween a Port Aventura. Ho calcula Alexandra Alcañiz, fundadora d’aquesta empresa de Reus (Baix Camp), que concep el maquillatge com una expressió molt més enllà del rostre. Murals, vestuari, cossos sencers, embarassos, caracteritzacions, teatre, passarel·les, espectacles i rodatges són el seu espai. Festes populars, Halloween, Nadal, Carnaval, casaments, aniversaris, graduacions i cerimònies de tot tipus, el seu temps.

Inscriu-te a la newsletter Empreses Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

Per alguna cosa, llicència poètica inclosa, Always MakeUp vol dir “sempre maquillatge i per tots els camins”, precisa Alcañiz.

De camins, aquesta emprenedora no para d’obrir-ne, sobretot des que és la responsable del maquillatge i la caracterització dels espectacles de Port Aventura. L’empresa també té desplegats sis punts per maquillar els visitants del parc temàtic, i ella confessa: “Mai hauria pensat que a la gent li agradessin tant els zombis”. Per sort, rere el fart de recrear sang i terror ja treu el cap la purpurina del Nadal.

Alcañiz, de 34 anys, ha dedicat més de la meitat de la seva vida al maquillatge. Apassionada del dibuix i del teatre, als 16 anys els estudis de caracterització li van obrir un món que unia les seves dues vocacions, explica, i, a més, es va especialitzar en rodatges.

De començar a treballar sola quan encara estudiava, ara dirigeix un equip d’entre 25 i 35 maquilladors, amb pics de més de 40. El nucli dur són entre 15 i 20, als quals denomina els seus “pilars”. “Tots són artistes”, diu. També remarca la paraula equip. El personal acumula ofici, experiència i un grapat de premis nacionals i internacionals. Ella mateixa i el seu company de feina, Víctor Aragón, són els campions mundials de bodypaint de l’any 2017.

Tenir Port Aventura com a client implica “haver d’aconseguir un bon resultat en un temps rècord”, i això ha catapultat l’agilitat a l’hora de treballar com a marca de l’empresa.

Always MakeUp pot absorbir grans volums de feina sota pressió, com el Carnaval, gràcies a una tècnica pròpia –en perfeccionament continu– basada en capes de colors. A més, entrena l’equip per guanyar velocitat. En aquest particular treball en cadena, cada artista ocupa el lloc precís.

Abans, doncs, cal descobrir el punt fort de cadascú. Així se selecciona, per exemple, qui és el millor en pintar la ratlla dels ulls en deu segons. Qui es llueix pràcticament en tot, actua com un comodí que es mou i reforça allà on cal. El resultat, una maquinària de fantasia i colors ben engreixada. La fórmula per assolir aquesta alta capacitat de rendiment en equip és, per aquest ordre, “psicologia, matemàtiques i tècnica”, assegura la seva impulsora.

El 2017, Alcañiz va fer el salt d’emprenedora a empresària. La fundació d’Always MakeUp va comportar passar d’un estudi de 30 metres quadrats a Reus a unes instal·lacions de 200 metres quadrats, amb botiga a la planta baixa i una escola de maquillatge situada al pis superior.

L’escola és l’evolució natural de l’estil de treball de l’empresa, amb pics de feina molt elevats. Com que ja havia de formar maquilladors, ara l’escola és un planter amb pràctiques remunerades a la mateixa empresa. “No prometem pràctiques per a tothom, només per a qui demostri més actitud”, puntualitza l’empresària. En l’exercici del 2021, l’últim amb xifres disponibles al Registre Mercantil, la companyia va facturar prop de 297.000 euros.

La botiga també té les seves pròpies normes: la venda agressiva està prohibida i no hi ha exclusivitat amb cap marca. De la mateixa manera que cada maquillador destaca en un àmbit concret, cada marca té un producte estrella i no tindria sentit, diu, renunciar-hi. Ho té així de clar: “Nosaltres cobrim necessitats, no en creem de noves”. És una estratègia a llarg termini, basada en la confiança i en un creixement lent però sòlid. El bon nom compta. “Mai he picat cap porta, les oportunitats han anat venint”, s’enorgulleix Alcañiz. Tant és així que recentment ha obert una delegació d’Always MakeUp a Roma, una proposta sorgida des del país italià, on la fantasia té una llarga tradició. “A la bellesa s’hi dedica més gent, però la fantasia és tot un món i ens hi hem fet un lloc”, conclou aquesta artista professional.

stats