Indústria

Goodyear: un escàndol silenciat que ha provocat 158 accidents de trànsit a Espanya

'Le Monde' revela que durant més d'una dècada, el fabricant ha amagat un defecte de neumàtics de camió

8 min
Il·lustració

ParísGoodyear, el fabricant nord-americà de neumàtics, s'enfronta a un escàndol de grans proporcions a Europa que ha passat sorprenentment desapercebut a Espanya fins a extrems difícils de creure: fins al reportatge que teniu avui entre mans, a Espanya mai no s'ha publicat res sobre aquest cas. Una extensa investigació de Le Monde, diari que ha tingut accés a documents confidencials de la multinacional gràcies a un informant anònim, revela que durant més d'una dècada, Goodyear ha amagat un defecte de fabricació de dos models de neumàtic destinats a vehicles de gran tonatge que ha provocat centenars d'accidents mortals en diferents països europeus. El tercer fabricant mundial de neumàtics ha maniobrat per evitar que sortís a la llum.

Inscriu-te a la newsletter Empreses Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

Segons els documents interns de Goodyear que ha pogut consultar el diari francès, a Espanya els neumàtics defectuosos, fabricats a la planta que la multinacional té a Luxemburg, estarien relacionats amb almenys 158 accidents de camió fins al 2017. No es tracta d'un document "exhaustiu" i no aporta dades de possibles accidents més enllà del 2017. En el cas de França, Le Monde documenta amb precisió diversos accidents mortals. La xifra total és sensiblement més baixa que l'espanyola: 81 accidents de camió entre el 2013 i el 2016.

La investigació periodística, signada per Gérard Davet i Fabrice Lhomme, relata com Goodyear ha intentat durant anys tapar l'escàndol, fins i tot tenint informació clara de la perillositat de dos models defectuosos, els Marathon LHS II i LHS II+, i dels accidents relacionats amb un defecte de fabricació que provoca que les rodes rebentin quan el camió està circulant. "La cúpula de la multinacional no ignorava que els Marathon II i LHS II estaven implicats en nombroses tragèdies viàries", afirma, contundent, Le Monde.

Indemnitzacions i silenci

Quan la companyia nord-americana va ser alertada per les seves filials europees del problema dels neumàtics després de constatar accidents relacionats amb les rodes, va decidir no llançar una alerta per retirar-los del mercat –a la UE es fa a través de Rapex, el sistema d'alerta europea de productes perillosos– i va optar per pagar quantioses indemnitzacions que incloïen una clàusula de confidencialitat a víctimes que havien assenyalat les rodes defectuoses com a causa de l'accident, segons denuncia Le Monde.

Els primers accidents de trànsit relacionats amb aquests neumàtics es van produir el 2011. En la majoria hi ha víctimes mortals i ferits greus perquè sovint es rebenta la roda del camió, el conductor perd el control i topa contra altres vehicles. Des d'aleshores, els accidents es van multiplicar a Europa, però en un primer moment ningú els va relacionar entre si. Segons el relat de Le Monde, Goodyear Espanya va ser la primera a adonar-se del problema el 2013 i va llançar una alerta a la central nord-americana, situada a Akron (Ohio). La filial va reportar internament una sèrie d'accidents relacionats amb els neumàtics Marathon.

La multinacional va optar per encarar el problema amb opacitat i no va comunicar a les autoritats europees el defecte de les rodes, tot i que legalment hi estava obligada. Goodyear va llançar el programa Alpha, batejat –no sense un cert cinisme– com a "programa de satisfacció del client", que consistia en el compromís de l'empresa de contactar amb tots els clients que haguessin comprat les rodes defectuoses i oferir-los un canvi gratuït per unes de noves. La companyia, però, va evitar en tot moment advertir els seus clients que les rodes suposaven un perill per a la seguretat.

Goodyear –sempre segons la investigació periodística– va comunicar al ministeri d'Indústria espanyol la posada en marxa del programa Alpha a través d'una carta l'octubre del 2013. Fins i tot va traslladar al ministeri, aleshores dirigit pel popular José Manuel Soria, que "un nombre limitat" de neumàtics havien estat implicats en "incidents" a Espanya, però sense especificar que estaven relacionats amb accidents de trànsit. "L'objecte d'aquesta carta és informar del programa de satisfacció del client que Goodyear Dunlop Tires Spain SA està posant en marxa", afirma la carta que ha pogut consultar Le Monde.

Un dels models defectuosos de neumàtics que han propiciat l'escàndol de Goodyear.

L'ARA s'ha posat en contacte amb el ministeri d'Indústria, ara dirigit pel socialista Jordi Hereu, per confirmar les informacions del diari francès, però fonts del ministeri asseguren que desconeixen el cas i no tenen constància de la carta. "Després de tants anys, no hem trobat pistes sobre aquest tema", afirmen les fonts ministerials.

Contactada per aquest diari, Goodyear Espanya evita confirmar o desmentir les informacions de Le Monde o oferir cap altre detall. La companyia es limita a explicar que fa 10 anys va posar en marxa "un programa de substitució" de neumàtics de camió i puntualitza que "cap de les gammes de productes més recents han estat objecte d'aquest programa de substitució".

Les "condicions particulars" d'Espanya

Le Monde relata que Goodyear també va informar de la situació les autoritats de Luxemburg l'octubre del 2013. En aquest cas, es van succeir una sèrie de reunions en les quals la companyia nord-americana atribuïa els problemes dels neumàtics que exploten a les "condicions particulars" d'Espanya, en al·lusió a les altes temperatures. "No hi ha cap motiu per procedir a un procediment Rapex per a Espanya o per a tots els territoris europeus", assegurava l'empresa de neumàtics a les autoritats luxemburgueses.

Tot i els intents de Goodyear per evitar que algú relacionés els accidents amb els seus neumàtics, dos dels principals fabricants de camions, MAN i Scania (tots dos del grup Volkswagen), van començar a veure que molts accidents de camions en diferents països europeus tenien en comú els dos models de neumàtics i van demanar explicacions a la multinacional nord-americana. Era el 2014 i Goodyear va decidir llançar el programa de satisfacció del client a escala europea amb l'objectiu de "minimitzar l'impacte sobre la reputació de la marca".

Durant anys, l'obsessió del fabricant de neumàtics va ser silenciar el problema per evitar un escàndol. La prioritat va ser contenir la crisi. Però la crida a canviar les rodes dels camions no va tenir l'èxit esperat i el percentatge de camions que van acudir al taller a canviar els neumàtics va ser baix, amb prou feines del 50%, mesos després d'haver fet la crida.

Els fabricants de camió, a l'atac

A França, MAN i Scania van pressionar Goodyear perquè admetés el problema i van decidir llançar una alerta de seguretat als clients. Enmig d'un procés judicial per un accident de trànsit amb un dels seus camions que va provocar un mort i dos ferits –una dona embarassada i la seva filla de 9 anys–, MAN França va encarregar el 2014 a la seva asseguradora un informe tècnic sobre els neumàtics sospitosos. L'expert que signava el document considerava que l'única explicació de l'accident, en què el camió va rebentar una roda d'un model Marathon, és que el neumàtic era defectuós. Era el primer informe d'un pèrit que afirmava clarament el que Goodyear negava. Després, en altres processos judicials per accidents a França, altres experts arribarien a la mateixa conclusió.

L'ARA també s'ha posat en contacte amb la filial espanyola de MAN i amb tallers oficials de Scania a l'Estat per conèixer la seva actuació en el problema de seguretat dels neumàtics, però en cap cas ha obtingut resposta. "M'estàs posant tu al dia", responen des d'un dels fabricants de camions. "No tinc informació sobre aquest tema", asseguren des d'un taller espanyol oficial de la marca sueca Scania. ¿Realment no han sentit mai a parlar de l'afer quan, a França, Scania i MAN han batallat durant anys perquè Goodyear reconegués la seva responsabilitat? ¿O prefereixen guardar silenci per no contribuir públicament a l'escàndol?

Segons Le Monde, a França la multinacional nord-americana ha pagat grans sumes de diners a les víctimes d'accidents amb rodes defectuoses implicades, cosa que demostra que està disposada a fer qualsevol cosa perquè l'afer no es faci públic o perquè un accident no arribi a judici. "És el mètode habitual de Goodyear: no admetre mai el més petit error sinó concedir una transacció quan les víctimes són massa insistents", afirma el reportatge.

A Espanya, està aconseguint l'objectiu de mantenir l'afer en secret. És desconcertant, però ningú en parla. El ministeri d'Indústria assegura que no en sap res. Els fabricants de camions, tampoc. La premsa no se n'ha fet ressò. Tanmateix, el reportatge francès aporta una dada que revela que a Espanya hi ha víctimes d'accidents o empreses de transports que han assenyalat Goodyear com a responsable: segons un document elaborat per Grégory Boucharlat, vicepresident comercial de la multinacional nord-americana a Europa, Goodyear va gastar en indemnitzacions 3,38 milions d'euros.

La perseverança de Sophie Rollet

L'estratègia del gegant nord-americà de silenciar el problema de seguretat dels neumàtics no comptava amb la tenacitat d'una dona francesa, Sophie Rollet. El reportatge de Le Monde és per sobre de tot la història de Rollet, una ex educadora infantil de Geney, un poble de 150 habitants situat a la Borgonya. L'escàndol de Goodyear probablement mai hauria vist la llum si no fos per ella i la seva perseverança. La increïble història d'aquesta dona de 50 anys i mare de tres fills és la que ha portat els dos periodistes que signen el text a investigar el cas i els ha permès accedir a la informació confidencial i altament sensible de la multinacional.

Sophie Rollet va perdre el marit fa gairebé 10 anys en un accident de trànsit. Era l'estiu del 2014 i l'home, camioner, tornava a casa amb el seu tràiler per l'A-36 quan un altre camió que circulava en direcció contrària va rebentar una roda, va perdre el control i va topar frontalment amb el seu camió. Els dos conductors van morir. Rollet sempre va intuir que aquella roda que va saltar pels aires tenia algun problema. Era una Marathon LHS II de la marca Goodyear.

Quan Jean-Paul Rollet va morir a la carretera, feia temps que Goodyear coneixia el problema dels neumàtics Marathon LHS i ja havia llançat el programa d'intercanvi de rodes per substituir les defectuoses arreu d'Europa, però Sophie Rollet ho ignorava. A la premsa no s'havia publicat mai res i la multinacional nord-americana gestionava la crisi amb la màxima discreció. Ella sola, amb l'ordinador, va investigar durant anys accidents similars. Va trucar a moltes portes sense treure'n resultats. La justícia va tancar el cas per la mort del seu marit, però ella no va defallir. "En general, aquí la gent no ha entès els meus esforços. Els mateixos gendarmes em van dir: «Deixi aquesta recerca, pensi en els seus fills»", explica ara.

Defecte de fabricació

El 2016 va aconseguir reobrir el cas, coincidint amb altres accidents de camió que també van acabar davant la justícia. Tots tenien en comú el model de neumàtic de Goodyear. El 2019 la investigació judicial va encarregar un informe que concloïa que hi havia un "defecte de fabricació" en els neumàtics. Tot i això, la majoria de casos eren arxivats per falta de proves que demostressin la connexió amb l'accident. Rollet estava a punt de tirar la tovallola, però ja sabia que els experts li donaven la raó i que el cas del seu marit no era l'únic.

Le Monde li va dedicar el juliol del 2020 una pàgina per explicar la seva lluita en un reportatge que seria decisiu. "Davant de Goodyear, Sophie Rollet sola contra tots". Era David contra Goliat. Una viuda francesa contra un gegant nord-americà. "Des de la mort del Jean-Paul, quantes vegades m'he dit a mi mateixa que estava lluitant en una batalla perduda?", es preguntava Rollet.

El reportatge va cridar l'atenció dels directors Sylvie Gilman i Thierry de Lestrade, que acabarien fent un documental per a la cadena Arte per explicar la història de Sophie Rollet. Es va emetre el juliol del 2023. Tres mesos després, un informant anònim es va posar en contacte amb els directors i els va lliurar informació del cas Goodyear en un llapis USB, que van traslladar als dos periodistes de Le Monde.

Gérard Davet i Fabrice Lhomme es van entrevistar amb l'informant. "El documental d'Arte va marcar aquesta persona, sobretot perquè ho sabia tot de l'afer. Immediatament, aquesta font va decidir reaccionar, impulsada per l'interès general i una certa idea de justícia. No buscava cap interès econòmic, la seva credibilitat i competència en aquest àmbit semblen indiscutibles", escriuen els dos periodistes.

Un segon testimoni anònim també els fa arribar informació valuosa amb un altre USB. Els documents dels dos informants contenen una gran quantitat d'informació confidencial que ha acabat sent clau perquè Le Monde publiqués el reportatge sobre Goodyear. Els periodistes confien que la informació serveixi per fer avançar els dossiers judicials contra la multinacional nord-americana.

Però queden dubtes sobre la taula. El principal, saber quin impacte en vides humanes va tenir l'encobriment de Goodyear en l'àmbit català i espanyol. També saber com ha estat possible que un escàndol d'aquestes dimensions hagi quedat ocult a l'Estat fins ben entrat el 2024.

Investigació

Si has tingut coneixement de cap cas que pugui tenir relació amb els fets relatats en aquest reportatge, pots posar-te en contacte amb nosaltres en aquesta bústia.

stats