NOVES IDEES

Una factura de la llum simplificada, ajustada i 'online'

Una factura de la llum simplificada, ajustada i 'online'
i Andrea Rodés
09/12/2012
3 min

Per a la majoria de mortals, la factura de la llum sol ser un document ple de xifres incomprensibles -KW, potència contractada, consum estimat, etc.- i sovint imprevisibles: per què un mes toca pagar 60 euros i l'altre el doble? Farts de sentir-se clients captius de les grans companyies elèctriques, tres enginyers catalans van decidir muntar la seva pròpia comercialitzadora d'electricitat. "La gent no sap que pot canviar-se de companyia elèctrica amb total llibertat", diu Carlota Pi, cofundadora d'HolaLuz. Constituïda el 2010, HolaLuz és la primera empresa d'electricitat de l'Estat que opera exclusivament online i que té com a filosofia fer les factures més fàcils i amigables per al consumidor, "establint una relació de tu a tu", afegeix Pi.

Els tres socis es van conèixer fent un MBA a l'escola de negocis Iese, però no va ser fins un any després que van començar a incubar la idea. "Volíem canviar el paradigma que la factura de la llum és un mal que s'ha de patir", insisteix Pi. Tant ella com els altres dos socis, Oriol Vila i i Ferran Nogué, tenen una àmplia experiència en el sector energètic, un factor clau per poder entrar en un mercat complex i encara molt regulat.

Ajustar el consum

Com a comercialitzadora, HolaLuz s'encarrega de fer el contracte amb el consumidor final -ja siguin empreses o particulars- i d'altra banda compra electricitat a les proveïdores, com un parc eòlic o una central tèrmica, a través del mercat majorista. La compravenda d'electricitat és una operació que es fa diàriament d'acord amb les previsions de consum dels seus clients. Red Eléctrica cobra una penalització quan les comercialitzadores compren més electricitat que la que realment utilitzen els seus clients aquell dia. Per maximitzar l'eficiència d'aquesta operació, HolaLuz ha prioritzat la inversió en el desenvolupament d'un programa informàtic propi que preveu múltiples variables, com el clima, el calendari de dies festius o si hi haurà una vaga general.

HolaLuz neix poc després que l'Estat anunciés la retirada de la subvenció de la tarifa d'electricitat (TUR, tarifa utilització de recursos) a les pimes, cosa que va obligar les empreses a buscar comercialitzadores més competitives. L'empresa té prop de 1.000 usuaris, el 80% pimes, però espera fer un creixement important en el sector domèstic quan l'Estat retiri la TUR als particulars (això està previst que passi a començaments del 2013). El seu objectiu és arribar als 20.000 clients i a una facturació anual de 100 milions d'euros l'any 2015, l'equivalent a 500 GW anuals. HolaLuz es va constituir amb un capital inicial de 300.000 euros, aportats pels tres socis, més 400.000 euros provinents d'un crèdit estatal d'Enisa i de l'Institut Català de Finances (ICF). Actualment busquen nous inversors.

30% d'estalvi en la factura

Un dels factors claus d'èxit d'HolaLuz és ajustar-se al màxim a les necessitats de consum de cada client, en lloc d'obligar-los a contractar una potència superior a la que necessiten i malbaratar recursos energètics. Els fundadors asseguren que els seus clients poden aconseguir un estalvi de fins a un 30% de la factura. Tot i treballar amb tarifes molt ajustades, no són una "companyia low cost ", aclareix Pi. "El nostre verdader avantatge és el servei al client", diu Vila. HolaLuz permet fer tots els tràmits online , des de contractació inicial fins a la facturació, i s'encarrega del traspàs d'una altra companyia a la seva sense cobrar despeses de gestió. A HolaLuz no hi ha contractes de permanència. Per ajustar al màxim l'estimació del consum, el client pot enviar per e-mail una foto del seu comptador. HolaLuz també ofereix un serveix de "factura única" per als clients amb més d'un local o habitatge al seu nom, i aviat llançarà una targeta de prepagament, que permet un control exacte de la despesa.

stats