Serveis

La consultora que t’ajuda a fracassar més de pressa, per menys i sense perill

Fail Fast guia altres empreses per aconseguir millorar els seus canals digitals a còpia d’encert-error

La consultora que t’ajuda a fracassar més de presa, per menys i sense perill
05/07/2021
3 min

Han passat més de dos anys des que una comitiva de quinze persones dedicades a la consultoria tecnològica van desconnectar-se del món durant un cap de setmana en un castell del segle X convertit en casa rural. Es tractava de l’equip encarregat del disseny d’experiència d’una firma especialitzada en ajudar les empreses en les seves travesses digitals. Si el departament marxava d’excursió, era per aplicar-se a ells mateixos el que habitualment recomanaven als altres: seure a decidir quin era el seu punt fort i trobar formes creatives d’esprémer-lo. Diuen ara que feia temps que veien que la seva divisió necessitava més pes i fer una proposta una mica diferent al mercat, i per resoldre-ho van decidir marxar a Ripoll, apagar els mòbils i veure què en sortia.

Inscriu-te a la newsletter Empreses Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

El resultat van ser els fonaments d’una nova marca dins d’Open Trends, la consultora per a la qual treballaven. Fins aquell moment, si a aquesta companyia li hagués entrat el projecte d’enriquir i millorar l’aplicació covid-19 que va llançar la Generalitat (com va passar), el rol del departament de disseny d’experiència hauria sigut posar-se a la pell de l’usuari i preparar un sistema i uns continguts que responguessin exactament al que buscaria. Ara han portat això a un altre nivell, i ho han fet amb una marca que en dos anys ha duplicat la plantilla i que l’any passat va multiplicar gairebé per tres la facturació dels nou mesos que van operar del 2019. La categoria que han triat és la d’una spin-in, per ser una empresa que neix dins d’una altra companyia i s’hi queda, i l’han batejat amb el nom de Fail Fast.

“Hi ha una norma en màrqueting que és no posar mai una paraula negativa al nom, perquè et pot jugar a la contra, però el que volem transmetre és que per a nosaltres el fracàs no és una paraula negativa”, argumenta Ian Gehlhar, director de Fail Fast. De fet, ell l’entén com l’única via per ser disruptor de veritat. “Si no fracasses mai, no has explorat mai un espai més enllà de la teva zona de confort -s’explica-. Nosaltres ajudem les empreses a crear espais segurs on poder fracassar sense conseqüències directes per al negoci”. Dit d’una altra manera encara més sintètica: “L’ajudem a fracassar més de presa i per menys diners”.

La idea, sobretot, és fugir de les dinàmiques que porten les companyies a dedicar anys a remodelar o renovar serveis digitals que no tenen ni idea de si funcionaran. “No s’ha de crear una catedral si no tens clar si algú hi entrarà”, planteja el director de l’estudi de disseny. “Per saber si la gent pagaria 10 euros per un servei puc construir-lo, pagar les llicències i integrar-me tecnològicament o puc anar al client i preguntar-li quines necessitats té”, apunta.

Així, el dia a dia de la plantilla pot ser des d’investigar per identificar oportunitats de mercat per a la companyia que els contracti, fins a monitoritzar a través d’internet el comportament dels seus usuaris o fins i tot analitzar-lo en espais físics associats a la firma en qüestió. També pot ser elaborar estratègies per aprofitar tot el coneixement adquirit amb aquesta vigilància o desenvolupar la part tecnològica pertinent. I sobretot, fer prototips que serveixin com a mostra. Fracassar com més aviat millor per després readaptar la proposta fins que soni la campana de la victòria.

“Som un estudi d’experiències digitals on creem dissenys de productes i serveis i generem continguts”, diu Gehlhar. Ara treballen amb diverses marques europees d’automoció de luxe ajudant-les a construir l’experiència d’usuari de les pantalles per als passatgers d’un cotxe.

Prefereix quedar-se el nom per a ell, igual que el d’altres grans empreses o institucions que han redissenyat els seus canals digitals amb ells. Hi ha el grup formatger TGT -ha acabat venent al client final, mentre que abans només ho feia a empreses- Imagin, Danone o Gallina Blanca.

“El que cal és crear una cultura d’innovació dins l’empresa”, conclou Gehlhar i avisa que innovar no vol dir adoptar metodologies modernes que no s’entenguin. “Nosaltres podem ajudar en aquest procés, podem generar uns marcs de treball i unes estructures que ajudin a tenir una mentalitat més propera a la innovació”, conclou l’expert.

stats