Artesania
Empreses 12/06/2022

Una Ayuso en forma de Caganer es fa un lloc en ple centre de Madrid

Caganer.com, la botiga catalana especialitzada en aquesta figura del pessebre, obre el seu promir local fora de Catalunya amb mig miler de peces

Núria Rius Montaner
3 min
Els caganers de Madrid

"Pots passejar pel carrer de la plaça major, el més emblemàtic de Madrid, i acabar amb una bossa de torrons, una altra d’espardenyes i ara una de caganers”, diu mig rient Pablo Ibáñez, conegut popularment per ser l’Home de Negre al programa televisiu “El Hormiguero”. Economista de formació, de bracet amb el seu germà Juan fa poc més de deu dies que han obert una botiga dedicada exclusivament a la venda de figuretes de caganers. La primera, de fet, que hi ha fora de Catalunya.

Inscriu-te a la newsletter Empreses Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

“La gent flipa. Els americans es pixen de riure”, sosté Ibáñez, que rep l’ARA dins del petit local, on 550 peces de ceràmica en forma de caganer omplen les parets. De fet, passar-hi de llarg és difícil tenint en compte que es tracta d’una de les zones més turístiques de Madrid, i que un caganer XXL plantat davant la porta acapara les mirades de tots aquells que passen per davant. El públic, però, no només és internacional. “També entren molts catalans que estan de visita a Madrid o catalans que viuen aquí i que els hi fa molta il·lusió”, explica Ibáñez, que assegura que també hi ha entrat algun comprador d’arreu de l‘Estat encuriosit.

Isabel Díaz Ayuso, Donald Trump, el Papa Francesc, la Rosalia o Ibai Llanos, però també grans jugadors de futbol com Diego Armando Maradona o personatges de molta actualitat com Volodímir Zelenski, són algunes de les cares que criden l’atenció a tots aquells que entren a la botiga. A més del típic pagès. “No es creuen que hi pugui haver un Papa així [cagant]”, apunta el copropietari de la botiga. De fet, Ibáñez explica que el Papa Francescc, juntament amb la figureta de Leo Messi –tot i que els futbolistes predilectes a la ciutat són els del Reial Madrid– són les dues peces més venudes. El preu de totes elles oscil·la entre els 6 i 21 euros.

Ara bé, totes són “made in Catalonia” i, en concret, “made in Torroella de Montgrí (Girona)”. Al darrere de les peces de ceràmica hi ha els germans Sergi i Marc Alós, propietaris de l’empresa empordanesa Caganer.com. Un projecte empresarial que converteix personatges famosos del món de la política, artístics, esportius o de la ficció en caganers. El vincle entre ells i els germans Ibáñez, i que va motivar l’obertura de la botiga, és la sogra del Pablo. “La mare de la meva parella Rosa treballa amb el Marc i el Sergi i sempre em reglava caganers. Un dia em va portar a veure una de les botigues de Barcelona i em va encantar. Vaig veure que tenia molt èxit i vaig pensar: “per què no en posem una a Madrid, on això no existeix”. Dit i fet. Poc temps després Caganer.com aixecaria la seva primera botiga fora de Catalunya, on ja n’hi ha quatre: una a Girona i tres a Barcelona.

La seva expansió va començar al 2016, però malgrat l’auge de les vendes no va ser fàcil obrir botigues noves i més a Barcelona, on els preus dels locals eren desorbitats. “De 30.000 peces l’any hem passat a produir-ne unes 900.000”, apunta Marc Alós.

L'empresa fa gairebe 30 anys que funciona. La va crear la seva mare Anna Maria Pla, i el Marc i el Sergi són la segona generació. Des d’aleshores, s’han especialitzat en la creació de caganers de ceràmica elaborats un a un i artesanalment, convertint aquesta figura del pessebre en un souvenir. “És un producte de col·lecció, un regal”, sosté Marc Alós en una conversa telefònica amb l’ARA, que alhora defensa les figuretes com un “tribut” cap a la cultura catalana que ja “reconeixen internacionalment”. Un símptoma d’això són les vendes a l’exterior. Com a tall d’exemple, els Estats Units s’han convertit en el seu principal mercat, explica Alós. El fet és que l’empresa ja no només ven físicament, sinó també online. “Si mai hem de fer un altre pas endavant, serà un destí [els Estats Units] a tenir en compte”, afegeix Alós, que confia en què la botiga a Madrid sigui “la bomba”.Tanmateix, per fer aquest salt empresarial, l’empresari català té clar que necessita la figura de l’”associat”. “És molt important”, reitera. En el cas de Madrid l’ha trobat en els germans Ibáñez, que gestionen el local però també fan els encàrrecs de les peces que necessiten als germans Alós. Tot i el poc temps que porta oberta la botiga, les sensacions “són bones”, explica Pablo Ibáñez. “Si va bé, potser n’haurem d’obrir una altra”, diu convençut.

stats