Arriba el Bicing de motos elèctriques per sacsejar el transport urbà

eCooltra crea una xarxa de vehicles que es poden agafar i aparcar a qualsevol lloc. Podrà ser un servei rendible, a diferència del Bicing?

Arriba el Bicing de motos elèctriques per sacsejar el transport urbà
Paula Solanas
05/11/2016
6 min

Un estudi recent de Plataforma Live, una entitat público-privada dedicada a la promoció del vehicle elèctric, assegurava que Barcelona ja és la ciutat amb més motos elèctriques de tot Europa. I almenys una quarta part d’aquests vehicles (250 motos) tenen un propietari: Timo Buetefisch. La mobilitat és un dels reptes principals de les ciutats del segle XXI i aquest empresari alemany establert a Barcelona ho té molt clar. Des del maig, la seva empresa, Cooltra, ha posat en marxa un sistema de lloguer de motos elèctriques per minuts anomenat eCooltra que vol revolucionar el transport urbà de particulars. El sistema funciona a través d’una aplicació mòbil amb la qual l’usuari pot localitzar quines motos estan disponibles a prop seu, reservar-les i desbloquejar-les amb un sol clic. Per resumir-ho: és un Bicing de motos elèctriques, amb la diferència que l’usuari pot deixar el vehicle gairebé on vulgui.

Inscriu-te a la newsletter Empreses Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

Un antic taller de reparacions a tocar de la Monumental és el centre neuràlgic de tota l’operativa que ha muntat eCooltra per gestionar la flota de motos i controlar que no falli cap peça de l’engranatge. Tots els ulls estan posats en una gran pantalla que mostra el mapa de la ciutat, les motos disponibles i el seu estat. D’aquesta manera, l’equip de quinze persones que supervisa les operacions pot saber en temps real el nivell de bateria, el quilometratge i els incidents de cadascun dels vehicles que té escampats per la ciutat. Tota aquesta informació arriba gràcies al famós internet de les coses, que connecta els dispositius geolocalitzadors de les motos a través de la xarxa 3G.

La companyia, nascuda originalment el 2006 per llogar motos a turistes, no ha creat un servei logístic aparentment gaire complex: tot just un equip de dues furgonetes (també elèctriques) i dos mecànics recorren la ciutat per canviar la bateria de les motos que ja no en tenen. Aquest servei recorda les furgonetes del Bicing que recorren la ciutat transportant bicicletes amunt i avall, però la metodologia és més senzilla: ells no transporten les motos tret que faci més de deu dies que estan aturades.

“La idea és que no parin mai”, explica el director d’operacions de la companyia, Albert Ferrer. Literalment. El servei de lloguer no funciona entre la una i les sis de la matinada, però les càrregues no s’aturen ni un minut. El personal de les furgonetes -un total de nou treballadors- s’organitza en tres torns de vuit hores durant la jornada per cobrir el manteniment. El primer comença a les 6 h fins a les 14 h, el segon de les 14 h a les 22 h i l’últim de les 22 h a les 6 h. En aquest tercer torn de nit l’empresa aprofita per posar la flota a punt per a l’endemà al matí i portar al taller les motos que necessitin passar revisions. “Volíem que les bateries fossin extraïble, perquè el canvi es faci tan ràpid com sigui possible, per evitar dependre de punts de càrrega al carrer”, explica Buetefisch.

En total, disposen de 300 bateries que poden arribar a durar fins a 48 hores i es carreguen en tres punts que l’empresa assegura que s’alimenten d’energia renovable al centre d’operacions. La companyia afirma que els recursos que té són suficients per l’operativa actual, però els augmentarà a mesura que també augmenti la flota de motos elèctriques. Actualment, la matriu, Cooltra, ja factura set milions d’euros i dóna feina a 200 persones, i aquest any espera arribar als 10 milions.

Com que, a diferència del Bicing, eCooltra no té estacions, l’usuari pot fer servir el vehicle “de porta a porta”. Aquest sistema, anomenat de flotació lliure, permet que l’empresa s’estalviï el cost de recol·locar els vehicles constantment per cobrir la demanda. A canvi, però, les motos sempre s’han d’aparcar en un perímetre que en l’aplicació es dibuixa com una taca blava sobre el mapa. De totes maneres, el perímetre no és petit: en el cas de Barcelona, de moment la taca s’estén des de la Fira de l’Hospitalet fins al recinte del Fòrum. Això sí, l’empresa ha hagut d’impedir que s’aparqui en dues zones de la ciutat que li complicaven l’operativa: no es pot aparcar (tot i que sí circular) ni al Casc Antic ni a Gràcia. “Són carrers molt estrets i la cobertura no és prou bona perquè arribi el senyal de les motos per GPS”, defensa Ferrer.

Buetefisch descarta ampliar, per ara, aquests perímetres i assegura que l’empresa es vol centrar a augmentar la densitat de motos en lloc d’intentar expandir-se a l’àrea metropolitana de Barcelona. Segons l’empresari, sempre pots trobar una moto (amb el seu corresponent casc) a quatre minuts a peu d’on siguis, i la freqüència es reduirà a mesura que creixi la flota. De fet, al febrer eCooltra posarà en circulació un centenar de motos més a Barcelona, que sumaran un total de 350 vehicles. “La ciutat té capacitat per arribar a les 1.000 motos nostres”, diu l’empresari.

Tot aquest sistema conviu amb un dubte: ¿si el Bicing no ha aconseguit ser mai rendible, ho podrà ser un sistema de motos elèctriques? “Aquesta no és una cursa que puguis guanyar en mig any, sinó a mitjà termini”, opina Buetefisch. De moment, insisteix que els números quadren. L’empresari no vol donar dades de facturació, però l’aplicació ja té 20.000 subscriptors i en suma una mitjana de 700 cada setmana, que fan un miler de trajectes diaris. Segons l’empresa, la xifra podria arribar a 50.000 motoristes l’any vinent.

L’empresa s’ha gastat 5.000 euros per cada vehicle -dues vegades i mitja més que una moto de combustió- i el projecte va suposar una inversió inicial d’un milió i mig d’euros, que es van posar a través de la companyia matriu, Cooltra. Tot i així, no disposen d’ingressos recurrents, ja que el servei no funciona amb subscripcions anuals (com sí que passa amb el Bicing), sinó que es paga per l’ús.

Concretament, el cost del servei són 24 cèntims per minut, o sigui que un trajecte d’un quart d’hora estaria per sota dels quatre euros. Això implica que la companyia pugui competir en preu amb el taxi, encara que Buetefisch insisteix que són un servei complementari a les altres opcions de transport.

Sovint, un dels obstacles de l’operativa és el mateix usuari. L’empresa ja s’ha trobat amb motoristes que no deixen la moto on toca, i vehicles que acaben al dipòsit de la grua. “En aquests casos, no ens fem responsables de la multa, perquè és un risc que corre el conductor”, explica Albert Ferrer. En aquest sentit, el servei inclou una assegurança a tercers, una pòlissa de responsabilitat civil, assistència mèdica i en carretera, però en cap cas cobreix els danys provocats pel mateix conductor. Tot i això, el recompte de sinistres d’eCooltra continua a zero en aquests primers sis mesos de rodatge. “El 90% de les incidències es poden solucionar per telèfon”, diu Ferrer. Les orelles de l’empresa són el servei d’atenció al client, un equip de 12 persones.

El motosharing d’eCooltra també beu del big data. Les dades agregades que recull la companyia serveixen per millorar l’operativa, però l’empresa també es planteja oferir-les als ajuntaments i administracions. “Sabem per quines zones de la ciutat es circula més amb moto, a quines hores i quin tipus d’ús se’n fa”, explica Buetefisch. Aquesta informació es pot utilitzar per entendre els patrons de transport, i l’empresari confessa que ja se’ls han acostat centres d’investigació europeus interessats en aquesta informació. Entre setmana, per exemple, eCooltra és l’aliat dels trajectes cap a l’oficina. El recorregut mitjà és d’uns 15 minuts i l’ús es dispara a primera hora del matí i a última hora de la tarda.

foto_obertura_frase_web

El negoci és exportable, i l’empresa confirma que expandirà aquest servei de motos elèctriques a Madrid, Roma i Lisboa a finals de març de l’any vinent. “Hem buscat ciutats amb cultura de moto i on ja hi fos Cooltra per aprofitar les sinergies”, diu Buetefisch. Hi aterraran amb un model idèntic al que fan servir a Barcelona: equips de 15 persones, una flota de 250 motos i un límit geogràfic de 40 quilòmetres. Així doncs, encara que es tracti de ciutats més grans (excepte en el cas de Lisboa), no intentaran doblar l’aposta. L’arribada a les tres capitals es finançarà amb una inversió de cinc milions d’euros que han aportat els socis de Cooltra, i que també ha servit per finançar l’ampliació de la flota barcelonina. Els diners ja estan sobre la taula i les motos s’estan fabricant.

La idea d’eCooltra va començar a voltar pel cap de Buetefisch fa tres anys amb un pla ambiciós: crear la flota de motocicletes geolocalitzades més gran d’Europa. Per desenvolupar-lo, però, necessitava reunir tres socis més: el centre tecnològic portuguès CEIIA equipa les motos, mentre que la firma suïssa Electric Feel desenvolupa la plataforma de gestió. Per últim, la peça central la posa el fabricant alemany Govecs, productor de les motos.

L’Ajuntament de Barcelona mai ha aconseguit que el Bicing sigui rendible. ¿Ho aconseguirà eCooltra amb les motos elèctriques? Només el temps ho dirà.

stats