Juan Moya:“Fer un producte ‘made in Catalonia’ porta mil maldecaps”

Conseller delegat de Lulabytes, creadors de RooDol, un sistema innovador d’entrenament per a ciclistes

Juan Moya:“Fer un producte ‘made in Catalonia’ porta mil maldecaps”
Marc Amat
16/10/2016
2 min

Van fundar l’empresa el 2012, però el producte no va veure la llum fins al febrer del 2015. ¿Els va ser complicat tirar el projecte endavant?

Certament, ha sigut un procés lent. Tot va començar l’any 2012, quan el meu germà -cofundador de l’empresa i ciclista amateur- es va adonar que a les curses on competia li faltava una eina per poder escalfar bé els músculs. Així va ser com va néixer la idea de crear RooDol, un sistema d’entrenament lleuger, portàtil i plegable que consisteix en una plataforma amb rodets per col·locar-hi la bicicleta a sobre. Després de dissenyar el producte vam proposar-nos buscar finançament. Era una època en la qual la paraula business angel s’havia posat molt de moda. Ara bé, nosaltres no vam aconseguir trobar-ne cap i vam perdre tot un any. Finalment vam decidir autofinançar-nos per crear deu prototips i poder validar la tecnologia. El producte va agradar molt dins del sector i ara està funcionant molt bé, malgrat que es fabrica totalment a Catalunya. Ja n’hem venut prop de 2.000 unitats.

¿Llançar al mercat un producte 100% català és un problema?

Sens dubte. Fer un producte made in Catalonia porta mil maldecaps. Una empresa petita com la nostra necessita encarregar la fabricació de cada peça a empreses especialitzades, i a casa nostra costa molt trobar-ne amb la maquinària adient. La indústria catalana no inverteix en tecnologia punta i això la conduirà a la mort. Quan buscàvem proveïdors les mateixes empreses ens deien que anéssim a fabricar a la Xina, que és on hi ha les millors màquines del món i on el cost de producció és més barat. Evidentment no els vam fer cas. Fer país no és embolicar-se amb una bandera, és apostar per la indústria local, encara que el resultat vagi en contra dels nostres interessos.

Quant facturen?

Vam tancar el nostre primer any facturant 60.000 euros i aquest 2016 esperem aconseguir-ne fins a 150.000. N’estem contents.

Són una empresa petita jugant en un mercat de grans multinacionals, la majoria d’elles estrangeres. ¿Tenen por d’acabar sent absorbits?

Ens faria molta pena. He treballat tota la meva vida com a dissenyador industrial per a grans multinacionals alemanyes i japoneses, i sé que, si es quedessin amb el projecte, RooDol hi sortiria perdent. Encara que no ho sembli els alemanys no són millors que nosaltres, sinó que aprofiten el nostre capital humà i coneixement per penjar-se les medalles. Els polítics reben les multinacionals estrangeres amb la catifa vermella sense adonar-se de com de perjudicial és això per a les empreses locals. Hem d’acabar amb l’admiració per aquest tipus de companyies i creure més en nosaltres mateixos. Per això fem un producte 100% català.

Un producte totalment fabricat a Catalunya, però que ja ha fet el salt a fora.

Exacte. De moment ja tenim distribuïdors al Japó i a la Xina, i a Europa per ara hi venem a través de l’ e-commerce. Tanmateix, el nostre mercat objectiu és el nord d’Europa, uns països que tenen una cultura ciclista molt potent i també un clima fred, cosa que potencia l’ús del producte. Ara, però, estem centrats a crear un RooDol electrònic que permetrà connectar-hi el telèfon mòbil per monitoritzar l’exercici i, fins i tot, simular-hi curses de quatre persones.

stats