‘EPIC FAILS’

La castanya d’Eduardo Barreiros, ‘el Henry Ford espanyol’

La castanya d’Eduardo Barreiros,
 ‘el Henry Ford espanyol’ “Per triomfar en el món empresarial no n’hi ha prou amb tenir grans capacitats, com les de Barreiros -explica Walter Garcia-Fontes, degà d’economia de la UPF-. En aquest cas, el full de ruta financer que va triar i l’elecció de Chrysler com a soci van ser dos factors que van conduir l’empresari gallec al fracàs”, conclou.
Marc Amat
01/12/2019
3 min

Catorze quilòmetres al nord-est de la ciutat d’Ourense hi ha Gundiás, un petit nucli de cases oblidat enmig del no-res. El seu nom no apareix a Google Maps, no té article a la Viquipèdia i els conductors que enfilen l’antiga carretera OU-477 ni tan sols s’adonen que hi han passat: no hi ha cap senyal que els ho indiqui. Però allà, enmig de matollars i petites vinyes, el 24 d’octubre del 1919 hi va néixer Eduardo Barreiros, un dels emprenedors espanyols més influents del segle XX i un dels noms clau per entendre l’evolució de la indústria de l’automoció a Espanya.

Batejat per la premsa com el Henry Ford espanyol Barreiros va aconseguir bastir un sorprenent imperi automobilístic. Gràcies als coneixements de mecànica que havia après a marxes forçades al taller d’autobusos del seu pare, el 1945 va tenir una idea: convertir un motor de gasolina en dièsel. Va veure que era possible i, després de dos anys d’investigacions, va aconseguir patentar l’invent el 7 de juliol del 1951. La seva vida estava a punt de fer un gir radical.

La veu va córrer entre els transportistes de la zona i la demanda per transformar els seus motors en dièsel -que era molt més barat- va créixer exponencialment. El taller es va quedar petit i Barreiros va traslladar la producció a Madrid. El 1953 ja havia transformat 700 motors i la demanda semblava no tenir aturador. Avalat per aquesta bona ratxa, l’emprenedor va fundar Barreiros Diésel SA i va començar a preparar-se per construir vehicles sencers. Beneït per diferents familiars del dictador Francisco Franco -que van entrar a formar part del consell d’administració- i pel director del Banco de Vizcaya, Barreiros va obtenir les llicències i els diners necessaris per fer el pas definitiu. El 1961 va comprar l’alemanya Hanomag i es va associar amb la portuguesa Setúbal, cosa que va dur-lo a comercialitzar els seus primers tractors i camions, a més d’expandir-se a Amèrica del Sud. El 1964, el seu èxit havia traspassat fronteres: The New York Times el va destacar com un dels sis industrials més rellevants d’Europa.

Però, de cop, les coses se li van torçar. L’Institut Nacional d’Indústria va girar-li l’esquena i va començar a afavorir Seat i Enasa, que van conquerir el mercat amb vehicles a preus populars. En canvi, a Barreiros li van negar les llicències. Els números no li sortien. “Per fer aquesta expansió brutal l’empresa havia hagut de recórrer a un excés de finançament que l’havia deixat tocada”, recorda a l’ARA Walter Garcia-Fontes, degà d’economia de la UPF. Per això Barreiros va trucar a la porta de la nord-americana Chrysler, que buscava expandir-se a Europa, i va vendre’ls un 40% de l’empresa. Al cap d’uns anys, junts van treure al mercat models cèlebres com el Dodge Dart o el Simca. “Però les previsions de producció van ser massa optimistes i les vendes no van acompanyar”, apunta Garcia-Fontes. Barrientos, incapaç de fer front a les inversions que li proposava Chrysler, va acabar venent-li el negoci sencer. La companyia nord-americana tampoc va saber remuntar i va ser comprada el 1978 pel grup PSA, amos de Peugeot i Citroën.

+ Detalls

La lliçó

“Per triomfar en el món empresarial no n’hi ha prou amb tenir grans capacitats, com les de Barreiros -explica Walter Garcia-Fontes, degà d’economia de la UPF-. En aquest cas, el full de ruta financer que va triar i l’elecció de Chrysler com a soci van ser dos factors que van conduir l’empresari gallec al fracàs”, conclou.

stats