La butxaca
Opinió 05/10/2023

Rodalies de Renfe, una missió impossible

El professor Boar és poc optimista pel que fa al sistema de transport públic a la ciutat i entre pobles

2 min
Tren de rodalies Renfe de  Sant Andreu.

Un 92,5% de puntualitat en els trens de Rodalies, indicaven aquesta setmana Renfe i la Generalitat, en una setmana nefasta per al transport públic. Sembla mentida, però, que per a alguns usuaris sembla que el 92,5% sigui, més aviat, el valor d’afectació. En qualsevol cas, des de finals del 2022, els trens de Rodalies són gratuïts per als usuaris que fan servir l’abonament recurrent.

Ara bé, de gratuït no en té res, sinó que es manté amb el que paguem dia a dia amb els nostres impostos. Sens dubte, la transició cap a una mobilitat més sostenible és una necessitat. El problema és que d'una banda se’ns imposa aquesta adaptació amb la implementació de les ZBE o l’eliminació de carrils o places d’aparcament, però de l’altra no hi ha incentius per fer el canvi. De fet, la teoria és maca. Poder deixar de fer servir el cotxe implica un important estalvi familiar a les grans ciutats catalanes si es passa a fer servir els abonaments gratuïts o reduïts del transport públic.

Ara bé, si ens desplacem cap a les zones més allunyades, el cotxe continua sent una necessitat. No ens enganyem, el transport públic entre pobles és insuficient i, sovint, inexistent, de manera que no és eficient per a ningú. Ni les empreses operadores el voldrien cobrir ni la Generalitat estaria disposada a assumir-ne les pèrdues.

En el Pla de Rodalies hi ha prevists uns 2.200 milions d’euros per invertir a Catalunya entre els anys 2020 i 2025, i, actualment, estem a la meitat de la despesa. Anem bé. Aquesta inversió és més que necessària, i més amb el dèficit que s’ha acumulat en els anys anteriors. També els usuaris hem de tenir paciència: les inversions comporten obres, i les obres, incidències. Ens queixem perquè no s’inverteix però també ens queixem de les afectacions que es generen. En qualsevol cas, tot i que el transport públic ha de ser la base de mobilitat de la societat, avui en dia encara és una utopia.

stats