Retweets

On són els 20 cèntims de la gasolina?

Andrei Boar argumenta que no té sentit que es tornin a bonificar els carburants per a tothom

2 min
Un sortidor de gasolina

BarcelonaFarà un any, la mesura estrella contra la inflació va ser una subvenció de 20 cèntims per litre a la gasolina. Criticada per molts per fomentar el cotxe, es venia com una forma de reduir els costos d’empreses i famílies. Sense dubte, agradava que el sortidor marqués 50 euros de combustible i només en paguessis 45.

Ara bé, un any després, el combustible ha arribat a uns valors similars i aquest cop, ni hi és ni s’espera qualsevol acció al respecte. Oh, sorpresa, per què és diferent aquest 2023?

En primer lloc, permeteu-me que pensi malament: ja no venen eleccions (o sí, qui sap). Des del punt de vista econòmic, la subvenció al combustible efectivament va reduir els costos de les empreses de transport (i, per tant, del comerç en general). També va permetre que les famílies paguessin menys. Ara bé, aquesta subvenció “l’hem pagat entre tots” i ha acabat igualment en les empreses distribuïdores. És a dir, en lloc de pagar només aquell que necessita el combustible, ho paguem tots.

Per tant, realment el que té sentit econòmic és no tornar-la a aplicar: aquelles famílies que necessiten el combustible el paguen. Actualment, a més, tenim uns preus ben elevats que voregen l’1,70 € el litre (preu bastant més baix que a la resta d’Europa, per cert). Casualment, quan el petroli augmenta amb les tensions geopolítiques que estem vivint, el combustible també ho fa ràpidament. Per contra, quan baixa, li costa més al preu reduir-se.

Segurament ens diran que el preu del combustible depèn del mercat del petroli i no podem fer res per afectar-lo. La realitat és que el 60% de l'import són impostos! Per tant, qui més guanya amb el combustible pels núvols és l’Estat. Com més alt sigui el preu, més impostos ingressa. Plantegem-nos si li interessa que el preu baixi.  

stats